Zlínský kraj vyhlásí zakázku na dočasnou autobusovou dopravu, aby od prosince nebyla ohrožena obslužnost

9. červenec 2019 06:25

Výsledky původní veřejné zakázky napadla na jaře dopravní společnost BusLine LK a ÚOHS jejím námitkám vyhověl. Kraj proto musí činit kroky, aby se nestalo, že v prosinci nevyjedou spoje.

Zlínské hejtmanství vyhlásí veřejnou zakázku na dočasné zajištění obslužnosti kraje linkovou autobusovou dopravou, a to formou jednacího řízení bez uveřejnění. Dnes o tom rozhodli krajští radní. Kraj tím reaguje na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v dubnu zrušil zadávací řízení na veřejnou zakázku zajišťující linkovou autobusovou dopravu v regionu na dalších deset let. Informoval hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL).

Kraj podal proti verdiktu ÚOHS rozklad. "K tomu zatím žádné vyjádření úřadu (ÚOHS) nemáme, čekáme na něj, ale bohužel musíme počítat s tím nehorším, to znamená, že ta soutěž se nepodaří vrátit do hry. Proto konáme tyto kroky, abychom pak nebyli pod tlakem. Za prvé času a za druhé toho, že by tady nejezdily spoje. To by bylo velmi špatné," uvedl Čunek.

ÚOHS zrušil tendr na linkovou autobusovou dopravu ve Zlínském kraji. Hejtmanství chce podat rozklad

Nové autobusy pro MHD v Karlových Varech

Kvůli rozhodnutí antimonopolního také zřejmě nedojde k tak razantnímu navýšení vlakových spojů, jak se původně počítalo.

V polovině prosince kraji skončí smlouvy se autobusovými dopravci. Kvůli rozhodnutí ÚOHS hejtmanství zatím nemohlo uzavřít s dopravci nové. V nejbližší době proto osloví firmy, které nyní autobusovou dopravu v regionu zajišťují. Jsou jimi Krodos Bus, ČSAD Bus Uherské Hradiště, ČSAD Vsetín a Arriva Morava. Dopravní obslužnost s nimi chce kraj sjednat na základě současných jízdních řádů, pouze s dílčími úpravami. Smlouvy by měly platit na nezbytně dlouhou dobu do okamžiku, než bude možné uzavřít nové kontrakty vzešlé ze standardního zadávacího řízení.

Výsledky původní veřejné zakázky napadla na jaře dopravní společnost BusLine LK a ÚOHS jejím námitkám vyhověl. Podle náměstka hejtmana Pavla Botka (KDU-ČSL) se námitky týkaly transparentnosti zadávacího řízení, referencí jednotlivých dopravců nebo provázanosti integrovaných dopravních systémů Zlínského a sousedního Jihomoravského kraje.

Skupina BusLine patří k největším dopravcům v zemi. Odmítá však, že by ovlivňovala rozhodování ÚOHS o veřejných zakázkách. Jednatel společnosti Jakub Vyskočil v březnu na dotaz ČTK uvedl, že je skupina BusLine aktivním oponentem výběrových řízeních v mnoha krajích, když dlouhodobě prosazuje u objednatelů správnost výběrových řízení.

Výběr autobusových dopravců, kteří měli od 15. prosince na dalších deset let provozovat veřejnou linkovou dopravu v regionu, schválili krajští radní v březnu. Zakázka byla rozdělena na šest částí. V regionu Zlín měla jezdit společnost Arriva Morava, na Uherskohradišťsku a v oblasti Valašské Klobouky ČSAD Bus Uherské Hradiště, na Kroměřížsku Krodos Bus, na Vsetínsku a v oblasti Valašského Meziříčí Transdev Morava a TQM - holding. Kraj již dříve uvedl, že počet objednávaných kilometrů u autobusů by měl vzrůst ze současných 20,5 milionu téměř na 25 milionů.

zdroj: ČTK
Spustit audio

Související