Zdraví má přednost před jízdním řádem. Řidiči MHD ve Zlíně týdně pomáhají i zachraňovat životy cestujících

11. červenec 2019 06:29

Není neobvyklé, že cestující MHD postihne nějaký zdravotní problém. Řidiči jsou školeni, jak takové situace řešit. Důležité je, aby řidiče informovali také včas další pasažéři.

Neuplyne obvykle ani týden, aby dispečeři Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice nezaznamenali na linkách nějakou mimořádnou událost. Řidiči DSZO s tím musí počítat a jsou pro takové případy školeni. Pohotovou profesionální reakcí mohou někdy zachraňovat zdraví i životy. Zatímco v pondělí 1. července odřezával řidič autobusu MHD člověka, který se pokusil na označníku zastávky oběsit, v neděli 7. července odpoledne čekal trolejbus na lince 6 na příjezd záchranky pro cestujícího, kterému se udělalo náhle nevolno.

Došlo k tomu krátce před 15. hodinou v kloubovém trolejbusu na lince 6 na zastávce Pila ve Zlíně-Malenovicích. Trolejbus směřoval do Otrokovic, když cestující upozornili řidiče na zdravotní problém jedné z přepravovaných osob. Řidič vozidlo nechal stát na zastávce a okamžitě zjišťoval situaci. Spolucestující už prý volali záchrannou službu a o postiženou osobu se starali. Řidič tentokrát nemusel aktivně zasahovat.

Řidiči autobusů MHD ve Zlíně zachraňovali sebevraha, který se pokusil oběsit na označníku zastávky

Zdravotnická záchranná služba

Blesková reakce řidičů Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice pravděpodobně zoufalému muži pomohla zůstat naživu. S podobnou situací se řidiči DSZO setkali poprvé.

Informoval dispečink a čekal s trolejbusem na místě, dokud nepřijela sanitka a dokud si zdravotníci postiženého nepřevzali do své péče. Vozidlo MHD pak mohlo pokračovat v další jízdě s třináctiminutovým zpožděním. „Ale v takových mimořádných situacích má lidské zdraví a život samozřejmě přednost před jízdním řádem,“ poznamenal dispečer Milan Heczko, který měl v tu dobu zrovna službu na dispečinku.

„Podobných případů zaznamenáváme celou řadu. Naše vozidla projíždějí městem všemi směry a jejich řidiči se občas stanou svědky mimořádné události, dopravní nehody, zdravotního kolapsu cestujícího nebo chodce. Školíme je, aby uměli rychle reagovat a poskytnout potřebnou součinnost nebo i přímou pomoc,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.

Je důležité, aby ostatní cestující o případném akutním vážném zdravotním problému přepravované osoby řidiče informovali, protože ten ze svého místa nemusí mít přehled o dění ve vozidle a netuší, že někdo potřebuje pomoc. Řidič vozidla MHD musí v takové situaci především bezpečně zastavit, aby neohrozil cestující uvnitř ani ostatní účastníky silničního provozu. Nejvhodnější je zastavit trolejbus či autobus v prostoru nejbližší zastávky.

Řízení trolejbusu nebo autobusu znamená nejen ovládání vozidla, dodržování jízdního řádu a sledování silničního provozu, ale občas je spojeno i s potřebou reagovat na mimořádné události uvnitř vozidla nebo v jeho nejbližším okolí a s připraveností poskytnout základní pomoc.
Josef Kocháň, ředitel DSZO

Je-li to nezbytné, řidič vozidla MHD je schopen poskytnout první pomoc. Má k dispozici lékárničku. Zpravidla se ihned spojí s dispečerem a informuje o situaci nebo i přímo volá záchrannou službu. Nejlépe dokáže záchranářům popsat, na kterém místě a v kterém směru jízdy bude vozidlo MHD na příjezd sanitky či lékaře čekat. Ostatní cestující nemusí trasu jízdy a místo mimořádné události přesně znát. Řidič vozidla je také schopen věcně informovat záchranáře o příznacích postižení a popsat přesněji situaci, na kterou se má posádka sanitky připravit.

„Řízení trolejbusu nebo autobusu znamená nejen ovládání vozidla, dodržování jízdního řádu a sledování silničního provozu, ale občas je spojeno i s potřebou reagovat na mimořádné události uvnitř vozidla nebo v jeho nejbližším okolí a s připraveností poskytnout základní pomoc. Naštěstí v tom řidiči nejsou sami a podobné situace mohou z kteréhokoli místa sítě ihned konzultovat prostřednictvím palubního systému s dispečerem a získat radu nebo další pokyny. Může nás těšit, že jsme takto už mnoha lidem účinně pomohli,“ dodává ředitel DSZO.

autor: Tomáš Patrick Hyánek
Spustit audio

Související