Vsetín chce lidi více motivovat k cestování MHD. Zvýší počet spojů, zvýhodní roční jízdné a omladí vozový park

18. květen 2019

Městská hromadná doprava ve Vsetíně se změní. Město vyřeší mimo jiné obslužnost Sychrov, které leží na kopci. A změny čekají také jízdenky, jak ty jednorázové, tak i předplatní.

Za rok 2017 použilo městskou hromadnou dopravu ve Vsetíně 1,5 milionu cestujících. Vyplývá to z dat, které má vsetínská radnice k dispozici. Cestujících však nepřibývá. A to chce město změnit. „Nás úplně netěší sestupný trend počtu cestujících,“ posteskl si v rozhovoru pro Český rozhlas Zlín lidovecký starosta Vsetína Jiří Růžička. Důvodů je podle něj více. „Jeden z nich je nedostatečné vykrytí spojů v jízdních řádech, nebo návaznosti spojů,“ uvedl s tím, že dalším nedostatkem byla také chybějící přestupní jízdenka.

Město si nechalo udělat rozsáhlý průzkum MHD a na jeho základě připravuje řadu změn. „Plánujeme zavést například nový jízdní řád, který by byl přívětivější pro cestující. Autobusy by jezdily v takzvaných taktech, tedy v pravidelných intervalech. Častěji než je tomu dnes,“ zmínil jednu z novinek starosta.

Zlepší se také návaznost spojů na příměstskou nebo dálkovou dopravu. „Chceme zavést, nebo z části už jsme nyní zavedli, přestupní jízdenku, pro ty, kteří jsou předplatiteli a mají čipovou kartu,“ uvedl. Vedení Vsetíně chce zároveň umožnit, aby byly přestupní jízdenky k zakoupení také přímo v autobusech. „A plánujeme i rozšíření možností časových jízdenek tak, aby bylo možné zakoupit třeba roční jízdenku za výhodnějších finančních podmínek,“ vyzdvihl Růžička.

Za jízdu zaplatíte kartou i QR kódem. Vsetín koupí čtrnáct nových autobusů pro MHD

S přelomovou novinkou přichází plzeňská MHD, za jízdenku můžete platit i bankovní kartou

Město má s ČSAD Vsetín uzavřenou smlouvu na poskytování MHD do roku 2029. Společnosti pomůže v obnově autobusů evropská dotace ve výši 80 milionů korun.

Nyní stojí jednorázová jízdenka 12 korun u řidiče. S čipovou kartou cestující zaplatí 10 korun. Cena jízdenky se nezmění a měla by zůstat stejná. Vsetín chce ale motivoval obyvatele města, aby si více kupovali předplatní jízdenky. „Předplatné by cenově mělo vycházet lépe, a chceme, aby bylo ještě výhodnější, a rádi bychom lidi motivovali, aby si kupovali časové jízdenky,“ uvedl.

Změny v městské dopravě počítají také s četnější frekvencí spojů. „Ve špičkách by jezdily v rozmezí 5 až 15 minut. Pro odlehlejší části by to měla být maximálně hodina,“ upřesnil s tím, že v rámci změn nepočítají se zavedením nových linek. „Spíše přeskupení těch stávajících tras. Jen chceme upravit linku do sídliště Sychrov, která by se mohla prodloužit dovnitř sídliště,“ popsal.

Změny by radnice ráda zavedla už v červnu. „Pokud se ale vyskytnou nějaké potíže, například v nedostatečném počtu řidičů či jiné, tak bychom novinky rádi zavedli v druhé polovině roku,“ upřesnil termíny starosta. MHD by se podle něj měla stát atraktivnější i nákupem nových vozů. „V roce 2020 by měla být kompletní sada nových autobusů na stlačený plyn,“ dodal. V rozhovoru pro Český rozhlas Zlín také doplnil, že projekt plánované lanovky na sídliště Sychrov je momentálně nerealizovatelný. Důvodem jsou finance. V případě, že by se ale dostal do některého dotačního titulu, projekt by mohl být "oprášen".

Celý rozhovor si můžete přehrát v přiloženém audiosouboru.

autoři: Saskia Mišová , Tomáš Patrick Hyánek
Spustit audio

Související