Traduje se, že pod Holešovem vedou tajné chodby. Až na jednu lze jejich využití logicky vysvětlit
Traduje se, že Holešov je propletený tajnými chodbami. Podle nejznámější pověsti vedla podzemní cesta ze zámku na jen pár minut vzdálenou kovárnu. Za kovářem prý chodila tehdejší hraběnka. Podle holešovského historika Karla Bartoška je to ale úplně jinak.
Seriál Záhady a tajemství Zlínského kraje můžete poslouchat i v podcastech na mujRozhlas, Spotify, Apple iTunes nebo Seznam.
Pod Holešovem skutečně existuje síť chodeb. U většiny historici zjistili jejich účel, přesto historik Karel Bartošek redaktorce Českého rozhlasu Zlín Petře Kopáskové a Zdeňku Urbanovskému jednu záhadnou chodbu ukázal. Vede z příborníku v sakristii kostela svaté Anny v Holešově.
Jak se tam chodba vzala a k čemu mohla sloužit, to historikové zatím netuší. Asi po třech metrech je totiž zasypaná. Nezvyklé podzemní útvary zasypávali v období druhé světové války nacisté a to proto, aby se v nich neskrývali odbojáři.
Podle historika Bartoška mají ostatní holešovské podzemní prostory logické vysvětlení, sloužily totiž jako kanalizace a odvodňovací šachty. Chodba z příborníku v kostele svaté Anny je ale skutečnou záhadou.
Kostel svaté Anny v Holešově má v sobě skryté ještě jedno tajemství. Tím je pokladnice. Kamenná místnost bez oken je ukrytá ve věži kostela. Je to podle Karla Bartoška zřejmě jediná taková zachovaná místnost v českých zemích. Sloužila k uchování cenností, drahých rouch i knih. Chránila je před ohněm, zloději i hlodavci.
Udělejte si výlet do Holešova a o chodbách v podzemí se přesvědčte sami. Stačí navštívit kostel svaté Anny nebo kovárnu nedaleko zámku. A možná zrovna potkáte čerta, stejně jako Petra Kopásková se Zdeňkem Urbanovským.
Mohlo by vás zajímat
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.