Předvolební sliby radnic na Slovácku získávají konkrétní podobu. Většinou ale v podobě plánů a projektů

Rok od komunálních voleb Český rozhlas Zlín zmapoval ve všech okresech Zlínského kraje, co se novým, někde i staronovým vedením měst podařilo, a co ne.

Přibližně rok vládnutí mají za sebou nově zvolená vedení měst na Uherskohradišťsku. V některých oblastech dostávají předvolební sliby vítězných stran a hnutí v Uherském Hradišti i Uherském Brodě konkrétní podobu. Většinou jsou ale kroky k jejich splnění jen ve stádiu plánů a studií. Situaci rok po volbách zmapoval redaktor Michal Sladký.

Jaké největší problémy plánovalo řešit vedení měst na Slovácku?

Uherské Hradiště i Uherský Brod mají společné to, že obě města zdaleka nejvíc trápí dopravní situace. Proto ty nejzásadnější sliby směřovaly ke zlepšení dopravy nebo k řešení problémů s nedostatkem parkovacích míst. V Uherském Hradišti pokračuje s drobnou změnou předchozí koalice ODS, KDU-ČSL, hnutí KRUH a TOP 09. Díky tomu se už povedly některé dílčí kroky v řešení problémů s parkováním. Například na sídlišti Štěpnice, kde žije přes pět tisíc lidí, bylo vybudováno 188 parkovacích míst. Desítky dalších vznikly různě po městě, nové je také velké parkoviště u hřbitova v místní části Mařatice. Jak mi ale řekl starosta Stanislav Blaha z ODS, tak vedle budování nových parkovacích míst se chce město zaměřit hlavně na optimalizaci jejich využití. Jde o to, že hlavně na velkých sídlištích totiž místa často zabírají vozidla, které lidi příliš nevyužívají. Jedna rodina často má až čtyři auta – dvě vlastní a navíc dvě služební. Město to má v plánu do budoucna nějakým způsobem regulovat.

Zmiňoval jsi i složitou dopravní situaci ve městě.

Čtěte také

Ano, v Hradišti se hlavně ve špičkách tvoří dlouhé kolony. Hlavní tahy jsou dlouhodobě přetížené – a to jak ze směrů od Kunovic a Starého Města, tak od Zlína. Město se snaží přimět obyvatele města, aby, pokud to bude možné, co nejvíce využívali autobusy městské hromadné dopravy. V poslední době vybudovalo například novou zastávku u vlakového nádraží, momentálně se staví dvě u sídliště Stará Tenice a v plánu jsou další. Město ale nejvíce zatěžují řidiči, kteří tudy jen projíždí. V tomto směru může dopravu zlepšit pouze vybudování dálnice D55, severního obchvatu města a také napojení Průmyslové ulice na obchvat I/50. Tady má ale vedení Uherského Hradiště svázané ruce, neboť tyto úkoly jsou především na státu nebo Zlínském kraji. Představitelé města se alespoň snaží na tyto problémy upozorňovat a realizaci těchto zásadních projektů co nejvíce urychlit. Například zrovna včera se starosta Blaha sešel s ministrem dopravy a ředitelem Ředitelství silnic a dálnic. Probírali především nutnost vybudování napojení Průmyslové ulice na obchvat I/50. Ten by odklonil hned několik tisíc aut, které každý den projedou přes centrum města.

Už jsi zmínil, že podobné problémy řeší i v nedalekém Uherském Brodě. Pověz nám víc.

Také ve městě u řeky Olšavy pokračuje koalice z předchozího období ve složení KDU-ČSL, ODS a Nezávislí. V koaličním prohlášení staronové vedení města slibovalo, že se vyvine úsilí o přestavbu křižovatky a železničního přejezdu u bývalé Družby. Ta je totiž zdaleka největším problémem města, každý den se na ní tvoří dlouhé kolony. Svůj slib radní nedodrží, ke zlepšení dopravní situace by ale přesto mělo dojít.

To zní zajímavě, jak toho chtějí v Uherském Brodě dosáhnout?

Až doposud pracovalo vedení města společně s odborníky s myšlenkou, že jediným řešením je vybudování nadjezdu nebo podjezdu pod železniční tratí a sousední železniční vlečkou. Tomu ale brání jak nevyřešené majetkoprávní vztahy, tak především cena, která je odhadována na jednu miliardu korun. Za poslední rok ale došlo k zásadnímu posunu. Město se totiž od tohoto řešení odklonilo a vymyslelo způsob, jak dopravě u Družby ulevit. Podle lidoveckého starosty Ferdinanda Kubáníka je to vybudování nadjezdu nad železniční tratí asi dvě stě metrů od problematické křižovatky ve směru k nákupní zóně v prostoru mezi areálem České zbrojovky a dopravním terminálem. Přemostění by mělo být dlouhé 236 metrů a bude na něm i cyklostezka. Město už má vypracovanou studii a v současné době probíhají jednání o výkupu pozemků. Pokud vše půjde dobře, nadjezd by se mohl začít budovat v roce 2024 a stát by měl asi dvě stě milionů korun. Financování zajistí město, které chce čerpat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Vedle toho je v plánu i zkapacitnění křižovatky u Družby přiděláním odbočovacích pruhů.

V dalším dílu zmapujeme rok po volbách na Vsetínsku.

autor: Michal Sladký
Spustit audio

Související