Jako ve škole. Stav silnic ve Zlínském kraji by letos dostal horší trojku. Mírně přibylo silnic v havarijním stavu

Silnice, Zlín, oprava, výtluky (ilustrační)

Stav vozovek je hodnocen pětibodovou škálou, kdy jednotlivé stupně znamenají výborný, dobrý, vyhovující, nevyhovující a havarijní stav. Letošní průměrné hodnocení je 3,39.

Ve Zlínském kraji je v havarijním stavu 646 kilometrů vozovek druhé a třetí třídy, o 12 kilometrů víc než před rokem. Dalších 286 kilometrů zařadili odborníci mezi nevyhovující. Ve výborném stavu je v regionu 288 z celkových 1762 kilometrů krajských silnic, loni to bylo 259 kilometrů. Vyplývá to ze zprávy, kterou si nechalo zpracovat Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK).

Podle posledního hodnocení se může nejvyšší kvalitou krajských silnic pochlubit okres Kroměříž (3,23), za ním následují okresy Zlín, Uherské Hradiště a Vsetín.
Pavel Botek (KDU-ČSL), náměstek hejtmana

Stav vozovek je hodnocen pětibodovou škálou, kdy jednotlivé stupně znamenají výborný, dobrý, vyhovující, nevyhovující a havarijní stav. Letošní průměrné hodnocení skončilo známkou 3,39. V roce 2011 dosahovalo průměrné hodnocení krajských silnic hodnoty 3,52, v roce 2012 bylo 3,55, v dalších svou letech shodně 3,61, v roce 2015 dosáhlo známky 3,58, v roce 2016 mělo hodnotu 3,46, předloni 3,53 a loni 3,38.

„Těší nás, že přibylo úseků, které jsou ve výborném stavu, a mají tedy hodnocení 1. Podle posledního hodnocení se může nejvyšší kvalitou krajských silnic pochlubit okres Kroměříž (3,23), za ním následují okresy Zlín, Uherské Hradiště a Vsetín. Rozdíly však nejsou nijak výrazné,“ uvedl náměstek hejtmana Zlínského kraje Pavel Botek (KDU-ČSL).

Stav povrchu vozovek ve Zlínském kraji v roce 2019

ŘSZK, které je příspěvkovou organizací Zlínského kraje, zadává nezávislé hodnocení stavu povrchu vozovek druhých a třetích tříd každoročně. Zpracovatelem posudku byla firma PavEx Consulting Brno. Podle jejího ředitele Luďka Mališe je patrné, že se velké opravy zaměřují na nejvíce zatížené a porušené úseky silnic. „Úseky s nižším dopravním významem jsou pak opravovány velkoplošnými vysprávkami, což sice zlepší provozní způsobilost vozovky a odstraní největší problémy ve sjízdnosti, ale výrazněji nezlepší klasifikaci takto opravených úseků,“ uvedl Mališ.

Podle ředitele ŘSZK Bronislava Malého se na zlepšování stavu krajských silnic v posledních letech významně projevovaly dotace z evropských fondů i ze Státního fondu dopravní infrastruktury. „Ukazuje se nám, že bychom měli do silnic druhé a třetí třídy včetně mostů investovat ve Zlínském kraji každoročně kolem půl miliardy korun, aby zůstal zachován současný příznivý trend. To je rozsah prací, který jsme schopni zvládnout kapacitně a který je únosný i pro řidiče vzhledem k nezbytným uzavírkám, jež jsou se všemi rekonstrukcemi silniční sítě vždycky spojeny,“ uvedl Malý.

Ve Zlínském kraji zůstává 37 procent silnic v havarijním stavu a dalších 16 procent jich je ve stavu nevyhovujícím. Dohromady je tak v neutěšeném stavu v regionu 932 kilometrů vozovek, tedy 53 procent silnic druhých a třetích tříd, které vyžadují bezprostřední údržbu nebo opravu.

Spustit audio
autor: Český rozhlas Zlín

Související