Cestující mohou být klidní. Linkovou autobusovou dopravu ve Zlínském kraji dočasně zajistí čtyři firmy

Autobus ČSAD Vsetín na zlínském nádraží

Autobusovou dopravu ve Zlínském kraji budou od prosince dočasně zajišťovat čtyři firmy. Vyplývá to z rozhodnutí krajských radních. Dopravci vzešli z jednacího řízení bez uveřejnění.

Kraj reaguje na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v dubnu zrušil zadávací řízení na veřejnou zakázku zajišťující linkovou autobusovou dopravu v regionu na dalších deset let. "Cestující mohou být v klidu, autobusy 15. prosince zcela jistě vyjedou. Vyjedou podle stávajících, možná malinko upravených jízdních řádů," uvedl lidovecký náměstek hejtmana Pavel Botek. „Roční náklady na obslužnost regionu linkovými autobusy se ze současných zhruba 440 milionů korun zvýší asi o 100 milionů korun,“ dodal.

V oblastech Zlín, Vsetín a Valašské Meziříčí budou jezdit vozy ČSAD Vsetín, v oblasti Kroměříž dopravce KRODOS BUS, v oblasti Uherské Hradiště firma ČSAD BUS Uherské Hradiště a oblast Valašské Klobouky obslouží nově ARRIVA MORAVA, dosud v ní jezdila společnost ČSAD Vsetín. Ceny, které firmy nabídly, se pohybují od 36,90 do 39,90 za kilometr bez DPH. "Je to průměr ceny kolem 38 korun za kilometr, dnes jezdíme za nějakých 35. Vezmu-li k tomu inflaci, nároky na mzdy řidičů a podobně, tak si myslím, že jsme z toho vyšli ještě velmi dobře. Měli jsme tam i požadavky na zkvalitnění autobusů," řekl Botek.

Novinkou podle něj bude, že tržby se stanou rizikem hejtmanství. "Jízdné nebude stanovovat dopravce, ale Zlínský kraj. Připravujeme jednotný tarif, stejný jak v autobusech, tak v regionálních vlacích. Tarif bude ryze kilometrický, to, co cestující ujede, to zaplatí," uvedl Botek. Odpadne tak dosavadní stanovení jízdného na základě tarifních pásem. V polovině prosince kraji skončí smlouvy s dosavadními autobusovými dopravci. Dočasné smlouvy by měly podle Botka platit na nezbytně dlouhou dobu, a to do okamžiku, než bude možné uzavřít nové kontrakty vzešlé ze standardního zadávacího řízení. "Nejdéle však do 31. prosince 2021," řekl náměstek.

Výsledky původní veřejné zakázky napadla na jaře dopravní společnost BusLine LK a ÚOHS jejím námitkám vyhověl. Podle Botka se námitky týkaly transparentnosti zadávacího řízení, referencí jednotlivých dopravců nebo provázanosti integrovaných dopravních systémů Zlínského a sousedního Jihomoravského kraje. Proti rozhodnutí ÚOHS podalo hejtmanství rozklad, kterému předseda ÚOHS Petr Rafaj vyhověl a vrátil věc k novému projednání. ÚOHS se tedy bude vysoutěženou zakázkou znovu zabývat. "Očekáváme, že někdy koncem září se dozvíme verdikt a podle toho budeme dále postupovat," uvedl Botek.

Skupina BusLine patří k největším dopravcům v zemi. Odmítá však, že by ovlivňovala rozhodování ÚOHS o veřejných zakázkách. Jednatel společnosti Jakub Vyskočil před časem na dotaz ČTK uvedl, že je skupina BusLine aktivním oponentem výběrových řízeních v mnoha krajích, když dlouhodobě prosazuje u objednatelů správnost výběru dodavatele veřejných zakázek.

Spustit audio
zdroj: ČTK

Související