Ve Vsetíně otevřeli podzemní parkoviště. Jde o první část plánovaného dopravního terminálu

31. říjen 2019 19:18

Parkoviště je součástí nové Smetanovy obchodní galerie. Projekt stál asi 360 milionů korun, z toho 60 milionů dalo město do své části podzemního parkoviště. Zbytek platil soukromý investor.

Lepší podmínky k parkování mají ode dneška lidé ve Vsetíně. Své vozy mohou odstavit v nových podzemních garážích pod obchodní galerií. Nově mají k dispozici více než 150 míst, z toho asi třetinu vlastní město, které podepsalo smlouvu o provozování parkoviště se soukromým investorem. Zastupitelstvo sice smlouvu schválilo, podle opozice je ale nevýhodná.

Nevzhlednou odstavnou plochu v centru Vsetína i místo po zchátralé budově banky nahradila moderní obchodní galerie, na kterou se místní těšili. Opozici se ale záměr soukromého investora a města nelíbí. „Myslíme si, že částka, kterou bude nájemce platit za využívání té podzemní garáže, není adekvátní tomu, jakým způsobem město investovalo množství peněz do vybudování těchto parkovacích míst,“ říká zastupitel Michal Berg z Koalice pro otevřený Vsetín.

Nová obchodní galerie ve Vsetíně

V podzemním parkovišti je 157 stání pro osobní vozidla, z toho 53 patří městu. Výnosy i náklady na provoz se rozdělí mezi městem a společností podle velikosti parkovací plochy, říká starosta Jiří Růžička z KDU-ČSL. „Rozdělujeme si náklady, které s parkovištěm souvisí a taky samozřejmě výnosy z parkovného. To znamená jedna třetina městu a dvě třetiny firma Valatrans,“ upřesnil.

Soukromý investor bude městu platit 12 tisíc korun za rok. Podle Michala Berga je to málo. „Problematické je, že město se podílelo částkou téměř sedmdesát milionů korun na celé realizaci a to včetně garáží, aniž by nyní ta částka, kterou bude platit nájemce, vůbec nějakým způsobem tomuto odpovídala. To znamená, že město zadotovalo něco, co bude ve prospěch soukromého subjektu,“ vysvětlil Berg.

Čtěte také

Podle vsetínského starosty Jiřího Růžičky se ale výše kompenzace může časem zvýšit. „Je to nové zařízení, které tady předtím nebylo, i spolupráce s komerčním sektorem je svým způsobem nová, takže jsme se vzájemně dohodli, že vyhodnotíme po nějaké době, jak parkoviště funguje. A jestli je nutné, nebo důležité, abychom přijímali nějaké změny,“ řekl starosta.

Zastupitel Michal Berg kritizuje také otevírací dobu galerie. Původně měla být otevřená 24 hodin denně. Provoz je ale podle soukromého investora Jaroslava Valy omezený. „Parkoviště funguje od šesti hodin od rána do dvaadvaceti hodin večer s tím, že po 22. hodině slouží parkoviště pouze jako výjezd,“ upřesnil.

Nová obchodní galerie ve Vsetíně

Nemůže jej tak využít například ten, kdo by chtěl brzy ráno přijet k vlaku do Prahy. A pozdě večer se zase vrátit. Podle starosty mohou ale lidé využít jiné možnosti parkování. „Ze zkušenosti víme, že ve Vsetíně před šestou ráno a po desáté večer je poměrně snadné zaparkovat kdekoli jinde,“ míní Růžička.

Situaci s omezeným provozem podzemního parkoviště by mohl v budoucnu vyřešit nový čtyřpatrový parkovací dům v místě bývalé zbrojovácké vlečky. Bude mít až 300 stání. Podle hejtmana Jiřího Čunka z KDU-ČSL budou obě parkoviště součástí chystaného dopravního terminálu. „Toto místo bude propojeno s nádražím. A tady lidé vejdou do tunelu, do podchodu, a přijdou buď na nádraží, anebo půjdou do sídliště Rokytnice, které je na druhé straně za kolejištěm,“ popsal Čunek.

Správa železniční dopravní cesty by měla investovat do nových kolejí, nástupiště a nádražních budov přes dvě miliardy korun. Město pak počítá se 150 miliony na úpravu prostoru před nádražím. Hotovo by mělo být do pěti let.

autor: Gabriela Hykl
Spustit audio

Související