Po stopách dávno zaniklé železnice. Historii úzkokolejky zmapoval nadšenec Pavel Petráš

20. březen 2019

Už roky fascinuje zaniklá železniční trať mezi Ondrášovem a Dvorci na Bruntálsku Pavla Petráše. Poprvé mu o ní vyprávěl jeho tatínek, se kterým tam chodil na procházky. A tak se už od dětství snaží zmapovat historii této trati, kde vlaky nejezdí už déle než 80 let. Podařilo se mu dokonce zjistit, kde skončila lokomotiva z tamní úzkokolejky.

S Pavlem Petrášem, který se zabývá historií úzkokolejné železniční trati Ondrášov - Dvorce, stojíme kousek právě za Dvorci. Pár desítek metrů od hranice Moravskoslezského a Olomouckého kraje. A v krajině si všímáme pozůstatků bývalé železnice.

„Z horní části ta trať není rozpoznatelná, protože už je přeoraná, zasypaná. Pak nám to tady přechází do takového menšího zářezu, který je porostlý smrky,“ ukazuje Pavel Petráš.

Trať mezi Ondrášovem a Dvorci začala fungovat v roce 1898. Provoz ovšem trval poměrně krátkou dobu, ukončen byl 14. září 1933. „Nějakým způsobem se očekávalo, že by se úzkokolejka mohla dát znovu do pořádku, bohužel se tak nestalo. Autobusová doprava zvítězila a v roce 1937 byly koleje sneseny a trať upadla v zapomnění,“ dodává Petráš.

Dvorce na Moravě - celkový pohled na kolejiště

Zrušená úzkokolejka Ondrášov - Dvorce na Moravě

Trať měla 15 tarifních kilometrů s rozchodem 760 mm. Největší stoupání bylo bezmála 27 promile, vlaky jezdily přes 12 mostů a více než pět desítek přejezdů. Maximální rychlost na trati byla 30 km/h.

Další fotografie zaniklé železnice najdete zde.

Most bývalé železnice do Dvorců u nádraží na katastru Ondrášova

Bývalá železniční trať vede podél dnešní cesty, která spojuje Opavu s Olomoucí. My s Pavlem Petrášem přecházíme tuto silnici a odebíráme se k jednomu ze železničních mostků, který je jednou z nejkrásnějších věcí, co se po trati zachovala. „Je akorát drobně porostlý mechy, ale jinak je na něm vidět krásná práce, kterou tehdejší kameníci vykonali,“ ukazuje.

Pavel Petráš pátral i po historii lokomotivy, která tudy jezdila. Dojela v uvozovkách až do Jindřichova Hradce. „Kde by vlastně měla jezdit dodnes. Četl jsem, že měla nějakou poruchu, ale byla v provozuschopném stavu,“ říká Petráš. Kromě několika pozůstatků trati dnes stále stojí i bývalé nádražní budovy. A to například ve Dvorcích nebo nedaleké Čabové.

Snem Pavla Petráše je, aby se zhruba 11 kilometrů dlouhá trasa, kudy před více než 80 lety projížděl vlak, využívala i dnes. A to třeba jako cyklostezka, která by spojila Moravský Beroun s Dvorci. 

autor: pdu
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.