Lidé na kolech s předností před auty. Hradiště bude mít jako jedno z prvních měst cyklistickou ulici

Úsek od železničního mostu v Uherském Hradišti přes nemocnici až k železničnímu podjezdu propojí nová cyklotrasa. Uherskohradišťská radnice připravuje stezku nazvanou podle lokality Mojmír.

Zatím mají radní zpracovaný projekt s odhadovanou cenou prací 26 milionů korun.

Součástí trasy je i úsek od hráze po ulici Husova, který by fungoval jako takzvaná cyklistická ulice. „V této části by měli přednost chodci a cyklisté před auty,“ řekl místostarosta Zdeněk Procházka z KDU-ČSL.

Cyklistická ulice je označená značkou „Zóna pro cyklisty“. Cyklisté tady můžou jezdit vedle sebe a využívat tedy celou vozovku. To je tak rozdíl oproti cyklostezce, kde mají vyznačený jen pruh, tedy část vozovky.

Auta do cyklistické ulice vjet mohou, ale maximálně rychlostí 30 km/h a nesmí lidi na kolech ohrozit. Cyklisté naopak musí umožnit autům průjezd.

„Do ulice budou moci auty jezdit jak lidé, kteří tam bydlí, tak i ti, kteří se budou chtít dostat blíž ke škole. Počítáme také s novým parkovištěm v sousedním ulici, tak aby všechna auta nemusela do této ulice zajíždět,“ řekl Procházka.

Zákon vznik cyklistických ulic umožnil v únoru 2016. Česko se inspirovalo zahraničím. Podobný typ komunikací mají například v Německu nebo Nizozemsku.

Na Moravě má cyklistickou ulici zatím jenom Ostrava a to v městském obvodu Hrabová.

Cyklotrasy v Uherském Hradišti jsou nyní dlouhé zhruba 20 kilometrů. Frekventovanými úseky projede v létě denně přes 3000 cyklistů. Chystaná cyklotrasa má už hotové úseky propojit.

Související