Městská hromadná doprava v Uherském Hradišti je nefunkční. Nerespektuje život ve 21. století

Městské doprava v Uherském Hradišti se má přesunout na ulici Všehrdova

Radnice v Uherském Hradišti chystá průlomovou změnu v městské hromadné dopravě. Její současná podoba je zastaralá a nefunkční, lidé ji nevyužívají.

Změna v městské hromadné dopravě se bude týkat celého souměstí – tedy Uherského Hradiště, Kunovic i Starého Města. Nová podoba městské dopravy, jejíž akční plán chtějí mít radní do začátku června na stole, má přinést více zastávek, více spojů, kratší intervaly i lepší propojení jednotlivých částí měst.

Lépe by tak měly být spojeny okraje Kunovic, Starého Města i Uherského Hradiště s centrem. Výrazně lepší by mělo být také napojení na nádraží ve Starém Městě.

Lidé z aut do autobusů

A nová podoba MHD má dostat do autobusů jak lidi z aut, tak i cestující, kteří ji kvůli komplikacím a dlouhému čekání zatím nevyužívají. „Městská hromadná doprava se musí od základů změnit,“ říká mluvčí radnice Jan Pášma.

Podle vedení radnice je městská hromadná doprava dlouhodobě nefunkční, zastaralá a její fungování ve srovnání s podobně velkými městy podprůměrné.

„Vzali jsme si příklad z měst, kde se podařilo situaci řešit a skokově zvýšit počet cestujících v městské hromadné dopravě jako je Česká Lípa, Znojmo nebo Třebíč,“ říká autor nové koncepce MHD v Uherském Hradišti Jan Kolařík.

Nové zastávky MHD v Uherském Hradišti: u železničního nádraží v UH, v ulici Sokolovské u zimního stadionu, ve Staré Tenici, a také u Slováckého divadla. Nová jednosměrná zastávka bude u Smetanových sadů, zastávka bude také u železniční stanice v Kunovicích
Menší autobusy budou zastavovat i u školy UNESCO, Pod Svahy, v oblasti ulic Svatováclavské a Průmyslové.

Podle něj je městská doprava ve městě unikátní, ale v tom negativním duchu. „Nerespektuje život ve 21. století. Nejsou třeba zastávky v centru města, zastávky jsou v centru od sebe více jak půl kilometru, což je opravdu unikát,“ říká Kolařík. Podle něj je ve srovnání s jinými městy v Uherském Hradišti také výrazně méně spojů.

Součástí nové koncepce je přesun městské hromadné dopravy z autobusového nádraží na ulici Všehrdova. To ale vyvolává nejvíce diskusí. Asi 400 spojů za den by totiž zastavovalo v blízkosti hlavní křižovatky.

Kde bude dopravní terminál

„Je to nejproblematičtější bod. Vycházeli jsme z podobné situace v jiných městech. Městská doprava musí být blíže centru. Přesunutí městské hromadné dopravy z autobusového nádraží na ulici Všehrdovu by komplikace způsobit nemělo,“ říká Kolařík.

Právě terminál na Všehrdově ale chtějí zastupitelé ještě jednou důkladně prověřit. Do konce roku by měli mít zastupitelé studii prostorového umístění přestupního uzlu na ulici Všehrdova včetně posouzení vlivu uzlu na mobilitu širšího centra města. Druhou variantou je ponechání městské dopravy na autobusovém nádraží.

Změny v MHD začnou už letos. Jako první by měly vzniknout zastávky tam, kde dosud chyběly. Jedna z nich bude třeba u vlakového nádraží v Uherském Hradišti. „Tam zastávka chybí velmi citelně,“ říká mluvčí Pášma. Další zastávky by měly být třeba na ulici Sokolovská, Stojanova nebo ve Staré Tenici.

Podle Kolaříka by se nejdůležitějších změn v dopravy lidé měli dočkat do konce roku 2019.

Související