Kam se podělo letadlo, ve kterém zemřel Tomáš Baťa?
Zakladatel celosvětového obuvnického impéria Tomáš Baťa zahynul v létě roku 1932 při letecké havárii v Otrokovicích. S touto událostí se pojí řada dohadů a otázek. Mimo jiné i to, kde se dnes letadlo, ve kterém Tomáš Baťa zemřel, nachází.
V Památníku Tomáše Bati můžete vidět letadlo, ve kterém létal a bohužel 12. července 1932 zahynul Tomáš Baťa. Jde ale o maketu.
Okolo skutečného letadla a havárie samotné existuje spousta otazníků a spekulací. První dosud ne zcela objasněnou otázkou je například to, proč potřeboval Tomáš Baťa ten den ráno odletět do Švýcarska.
Zlínský publicista Pavel Stojar k tomu říká: „Kolem toho opravdu panují rozporuplné informace. Jedna z nich uvádí, že to byl čistě let z rodinných důvodů, že tam Tomáš letěl za svým synem Tomíkem neboli Tomášem Baťou juniorem, který tam dělal nějaké neplechy, a on ho měl letět dát „do latě“. Švýcarské zdroje hovoří o tom, že se tehdy poblíž Basileje ve městě Möhlin otevírala nová továrna firmy Baťa a Tomáš se tu měl zúčastnit slavnostního otevření.“
Čtěte také
Mnoho lidí se také už zabývalo otázkou, proč se letadlo se zřítilo severně od letiště, když do Švýcarska se letí směrem na jih. Tady je podle Pavla Stojara vysvětlení jednochuché: „Startovací dráha je otočená, takže oni zkrátka museli odstartovat směrem na sever a pak měli udělat otočku a pokračovat dál na jih. A zřejmě někdy při tomto manévru došlo k osudné havárii. Některé i dobové noviny zmiňují, že letadlo narazilo do elektrických drátů, jiné zase, že narazilo do komína papírny. S největší pravděpodobností je ale pravým důvodem, že zkrátka pilot ztratil v mlze orientaci a zřítil se.“
Zajímavou informací také je, že v roce 1932 to nebyla první havárie, která se v Otrokovicích stala. Baťova nehoda byla třetím pád letadla, který se v tomto relativně malém prostoru v daném roce odehrál. První se stala v dubnu roku 1932 a zahynuli při ní vedoucí reklamního oddělení František Hustoles a pilot František Morkus. Pár dní před Baťovým neštěstím došlo přímo na letišti k havárii stroje Fokker, ta se ale naštěstí obešla bez vážných zranění.
Co se stalo s vrakem Baťova letadla?
Letadlo se při nehodě rozlomilo na několik částí a nejzachovalejší zůstala prostřední část trupu. Když se v roce 1933 otevíral Památník Tomáše Bati ve Zlíně, bylo sem umístěno letadlo, které bylo sestaveno i z částí vraku. „Trup byl z toho původního, dodaly se křídla, přední část a ocas. A dokonce zde tehdy byl vystaven i motor ze skutečného letadla, ten byl hned u dveří,“ upřesňuje Pavel Stojar.
Kam tento exponát po druhé světové válce zmizel? Po nástupu komunistů po roce 1945 bylo nutné na památku Tomáše Bati zapomenout. Památník byl uzavřen a letadlo zmizelo neznámo kam. Podle Pavla Stojara skončilo nejspíš někde roztavené a ačkoli se říká, že spoustu úlomků z původního letadla je stále mezi lidmi, jediné autentické kusy úlomků vrtule jsou v pozůstalosti rodiny Baťových, ve vile Tomáše Bati ve Zlíně.
Baťovo letadlo Junkers F 13
Junkers F 13 je německé dopravní letadlo, které se začalo se vyrábět krátce po první světové válce. Poprvé vzlétlo v červnu 1919, jeho výroba byla ukončena v roce 1932. Zmodernizovanou verzi tohoto typu letadla firma Baťa pořídila v druhé polovině 20. let.
Baťovo letadlo nemělo na křídlo označení OK, které od 20. let mají letadla používaná v Československu a později v Česku. Důvodem bylo, že letadlo bylo koupeno a registrováno v Německu, mělo tedy označení D-1608. Na některé produkty totiž tehdy bylo velké dovozní clo, které Baťa chtěl ušetřit.
Co konkrétně se 12. července 1932 v 6 hodin ráno stalo? Jaké byly okolnosti této tragické nehody? Byl skutečně pilot Jindřich Brouček Tomášem Baťou ke startu letadla přinucen? Co je nyní na místě, kde letadlo havarovalo? Odpovědi na tyto a další otázky se dozvíte v dalším dílu pořadu Markéty Macháčkové a Zdeňka Urbanovského.
Seriál Záhady a tajemství Zlínského kraje můžete poslouchat i v podcastech na mujRozhlas, Spotify, Apple iTunes nebo Seznam.
Všechny díly pořadu pak najdete také ZDE.
Související
-
Vražda ševce Františka Bartoše souvisí s historií Zlína, bez ní by se nenarodil Tomáš Baťa
Zlín by nebyl Zlínem nebýt podnikatele Tomáše Bati. A Tomáš Baťa by vůbec nebyl nebýt tragické události v roce 1867.
-
Fascinující příběh druhého nejznámějšího ševce Československa Jana Pivečky
Víte, komu se přezdívalo druhý nejznámější švec Československa? A co ho vedlo k tomu, že se po roce 1990 pustil do obnovy obuvnického průmyslu ve střední Evropě?
-
Nová počítačová hra Zlín City vás vezme do minulého století. Stanete se architektem moderního Zlína
Hostem Českého rozhlasu Zlín byl digitální designer Pavel Novák, který už rok pracuje na originální počítačové hře s názvem Zlín City.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.