Hrozbou na silnicích ve Zlínském kraji nejsou řidiči senioři, ale spíš mladí, míní krajský koordinátor BESIPu
Řidiči nad 65 let musejí docházet na pravidelné prohlídky, aby mohli řídit. Lékař jim může nařídit i různá omezení. Počet nehod, které způsobí je ale velmi nízký.
„První prohlídka řidiče je v pětašedesáti letech, potom je v 68 letech a pak už je to po dvou letech,“ připomněl lékař Lubomír Nečas. Podle něj tomu tak ale není ve všech státech. „Třeba v Americe nikoho nezajímá jaký je řidičův zdravotní stav,“ uvedl. Podle něj jsou u nás nastavena přísnější pravidla proto, že se zákonodárci bojí zvýšeného počtu nehod.
Osobně proti tomuto nařízení nic nemám, ale v některých případech to považuji za určitou buzeraci, jestliže senior má o měsíc opožděnou prohlídku a dostane za to pokutu, tak to se mi samozřejmě nelíbí.
Lubomír Nečas, praktický lékař pro dospělé
„Osobně proti tomuto nařízení nic nemám, ale v některých případech to považuji za určitou buzeraci, jestliže senior má o měsíc opožděnou prohlídku a dostane za to pokutu, tak to se mi samozřejmě nelíbí,“ zdůraznil Nečas.
Podle krajského koordinátora BESIP Zdeňka Patíka je nařízení správné. Rozdíl mezi řidičem ve věku šedesáti let a sedmdesáti let hledá jen těžko. „Někdo je v sedmdesáti letech natolik čilý, že může chodit po horách a skákat s padákem, a někdo naopak ještě ani nedovršil pětašedesáti let a je rád, že je rád. Čili, nelze v tomto případě paušalizovat,“ uvedl Patík.
Sám nesouhlasí s názory lidí, kteří často v diskuzích na internetu u článků, kde je účastníkem nehody senior, že by se paušálně v určitém věku měl řidičský průkaz odevzdávat. „S tím nesouhlasím. Kdo zdravotní prohlídku splní, ať jezdí co nejdéle, neboť je to určitá forma svobody pro daného člověka. Bez řidičského průkazu se lidem, třeba na venkově, velmi špatně žije,“ doplnil.
Čtěte také
„Máme pacienty, kteří mají devadesát nebo i starší, a jsou schopni řídit. Ne třeba dálkové jízdy, nebo mezistátní, ale jsou schopni řídit, tak proč bychom jim to měli omezovat,“ reagoval lékař Lubomír Nečas. Podle něj je na posouzení lékaře a dohodě s pacientem, zda povolit, či zakázat řízení. Při pravidelných kontrolách řidičské způsobilosti seniorů se podle něj klade zejména důraz na kontrolu zraku, sluchu a pohybového aparátu.
„Také je nutné vyšetření psychiky. Abychom vyloučili, jestli tam není například nějaké počínající onemocnění demencí. To totiž může být problém. Takoví řidiči mohou mít třeba na cestách problémy s orientací a podobně,“ uvedl Nečas. Lékař podle něj může řidiči seniorovi vydat i určitá omezení.
Další jízda jen v doprovodu nebo jen na určitou vzdálenost
„Nejčastěji jde o brýle, ale také můžeme omezit danému řidiči jízdu v určitém okruhu vzdálenosti,“ uvedl. V praxi to znamená, že lékař může řidiči například omezit jízdu jen do vzdálenosti deseti kilometrů od domova. „Můžeme také uvést povinnost, že musí jezdit v doprovodu jiného řidiče, anebo že nesmí jet se spolujezdci,“ dodal Nečas. Všechna taková omezení se pak zapisují na rub řidičského průkazu.
Od ledna do října jsme měli ve Zlínském kraji nějakých 6500 dopravních nehod, z toho 276 zavinil řidič senior nad pětašedesát let.
Zdeněk Patík, krajský koordinátor BESIP
Pokud senior bez dokladu o zdravotní prohlídce způsobí nehodu, přijde o řidičský průkaz. „Navíc je k tomu i pokuta a ta není zrovna malá,“ konstatoval Patík. Řidič, který se poté chce vrátit za volant, musí podle něj znovu absolvovat autoškolu. „Musí opět předvést, jak umí řídit. Ale je tam podmínka dopravně psychologického vyšetření,“ doplnil. To podle něj může být ve vyšším věku, zvlášť poté, co senior zaviní dopravní nehodu, pro některé problém.
Zdeněk Patík ale zdůraznil, že případů, kdy řidič senior je viníkem dopravní nehody, není ve Zlínském kraji mnoho. „Od ledna do října jsme měli ve Zlínském kraji nějakých 6500 dopravních nehod, z toho 276 zavinil řidič senior nad pětašedesát let,“ zdůraznil Patík. „Větším problémem jsou řidiči, kterým, lidově řečeno, ještě neuschlo razítko na řidičském průkazu,“ domnívá se krajský koordinátor BESIPu.
Celý rozhovor si můžete poslechnout v našem audioarchivu nebo přiloženém audiosouboru.
Související
-
Výběrové řízení na studii rekonstrukce Baťovy nemocnice bylo zadáno špatně, tvrdí kraj. Vypíše nové
Podle hejtmana byly špatně stanovené podmínky soutěže. Firmy, které se přihlásily, požadovaly od dvou do 20 milionů korun za zpracování. Podle Čunka je to špatným zadáním.
-
Ježíškova vnoučata Českého rozhlasu odstartovala. Jedním z vnoučat se stal i moderátor Pavel Vacek
Váš oblíbený moderátor Pavel Vacek udělal radost paní Jarmile z domova Barborka v Kroměříži. Potěšil ji nejen dárkem, návštěvou ale i četbou oblíbené pohádky.
-
Zpět k papírovým jízdenkám. Zlínský kraj bude jediný v Česku, kde nekoupíte jízdné po regionu online
Zlínský kraji 15. prosince zavede změny v regionální dopravě. Sjednotí se jízdné pro vlaky i autobusy, nebude jej však možné platit online nebo nahrát na IN-Kartu ČD.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.