Dopravní ideál. Místo aut lidé ve Zlínském kraji přesednou do vlaků a autobusů, ty najezdí miliony kilometrů

Vlak Českých drah
Vlak Českých drah

Zlínský kraj chce „zachránit“ veřejnou dopravu. Připravuje plán, jak dostat lidi z aut do vlaků a autobusů.

„Veřejná hromadná doprava tady buď do několika let téměř zanikne, nebo ji posílíme a rozšíříme. Rozhodli jsme se pro druhou možnost," řekl hejtman Zlínského kraje Jiří Čunek.

Na základě doporučení dopravních expertů chce kraj navýšit počet objednávaných vlakových kilometrů o 38 % za rok, tedy na 4,9 milionu kilometrů.

U autobusové dopravy půjde o navýšení o 20 % na celkových 25 milionů kilometrů ročně.

Páteř veřejné dopravy má tvořit železnice. Kraj bude usilovat zejména o zkvalitnění nabídky a posilování přepravních špiček ve směrech silné dojížďky: např. Kroměříž–Zlín, Zlín–Přerov, Zlín–Uherské Hradiště–Veselí nad Moravou, Valašské Meziříčí–Vsetín apod.

Co se týká veřejné autobusové dopravy, navrhované jízdní řády předpokládají nárůst jejího objemu, a to i přes její částečné omezení tam, kde bude páteřní dopravou železnice. Při analýze současné situace bylo zjištěno, že dochází k poměrně velkému omezení dopravy o školních prázdninách, není komplexně řešena dojížďka na všechny směny do průmyslových podniků a některé obce jsou dnes bez víkendové dopravy.

Dále chybí pravidelné páteřní rychlé spoje mezi důležitými městy (např. Zlín–Vsetín, Zlín–Brno, Uherské Hradiště–Brno), čímž je veřejná doprava nekonkurenceschopná cestování autem. Na těchto trasách chce kraj zavést hlavně rychlou dopravu bez zbytečných zastávek.

Spustit audio

Související