Lanovka nebo mikrobusy? Ve Vsetíně se dohadují o dopravě z centra na sídliště

Vsetín zvažuje stavbu městské lanovky z centra na sídliště Sychrov. Stála by zhruba 200 milionů korun a šestadvacetitisícové město by na ni mohlo získat dotaci.

Podle zastupitelů za Koalici pro otevřený Vsetín by namísto uvažované lanovky mohly jezdit mikrobusy. „Chceme zpracovat analýzu, spočítat, kolik to bude stát,“ uvedl Michal Berg z Koalice pro otevřený Vsetín. Podle zástupců koalice bude provoz lanovky drahý, navíc by šlo o výrazný zásah do zeleně na Sychrově.

Vedení města to ale odmítá. Podle starosty Jiřího Růžičky je výhodou lanovky i její turistická přitažlivost. „Je to jedna ze zásadních přidaných hodnot lanovky. Lidé budou mít snažší dosah hor v okolí Vsetína,“ říká starosta.

Podle studie společnosti KPMG je varianta lanovky výhodnější než posílení autobusového spojení sídliště nebo zachování současného stavu. Podle zástupce KPMG Ondřeje Špačka by šlo v českém i evropském prostředí o revoluční řešení z pohledu systému městské hromadné dopravy.

Lanovka je podle studie poradenské firmy rychlejší než autobusová doprava, vyžaduje také nižší investiční a provozní náklady. Podle Špačka je základní cena lanovky asi 140 milionů korun, s dalšími náklady v následujících 30 letech by to mělo být celkem 225 milionů. Podle propočtů by lanovka měla vykazovat provozní zisk, investice by tak měla být návratná za 40 let.

Nejvýhodnější varianta lanové dráhy měla být dlouhá 690 metrů, začínat by měla v rohu náměstí Svobody a končit v centru sídliště. Dráha by měla přepravit tisíc lidí za hodinu. Doporučená varianta by umožnila i další napojení lanovky až do Jasenic.

Tématu se podrobně budeme věnovat v úterý v 17.30. Hosty pořadu Co vy na to budou starosta Vsetína Jiří Růžička a Michal Berg z Koalice pro otevřený Vsetín.

Související