Centrum Kroměříže pro pěší a Otrokovice bez obětí dopravních nehod. Města za miliony řeší dopravu

Kroměříž chce řešit dopravu v centru města
Kroměříž chce řešit dopravu v centru města

Kroměříž i Otrokovice chtějí řešit dopravu ve svých městech, připravují proto nové projekty.

Kroměřížská radnice připravuje Plán udržitelné městské mobility. Dokument má podle představ radnice navrhnout řešení problémů v dopravě, které ve městě vznikají při přesunu jeho obyvatel, lidí dojíždějících za prací a do škol i turistů.

"Měli bychom usilovat o snížení počtu aut přijíždějících do centra města. Měla by zůstat na odstavných plochách na jeho periferii a do centra by se lidé měli dostávat městskou hromadnou dopravou. Ideálem je, aby se lidé v historickém středu města pohybovali jen pěšky či na kole," uvedl starosta Jaroslav Němec (nez.).

Chceme zjistit, jak se lidé chovají

Plán zahrnuje například analýzu dopravního chování obyvatel, kterou bude radnice zjišťovat formou dotazníkového šetření. "Půjde o to dozvědět se, kam a kudy lidé chodí i to, čím, kam a kudy jezdí," uvedl Viliam Staněk z radničního odboru rozvoje.

Křeček nebo dálnice? O osudu silnice z Hulína do Fryštáku rozhodne soud do několika týdnů

Křeček polní

Přípravu 18 kilometrů dlouhého úseku dálnice za devět miliard brzdí spory s ekology o chráněné živočichy

Dokument by měl být hotový do konce roku 2019, vzejdou z něj opatření pro zlepšení dopravy a zvýšení bezpečnosti ve městě. Vypracování plánu přijde na dva miliony korun, polovinu nákladů pokryje dotace ze Státního fondu životního prostředí.

Otrokovice zase mají jako první město v České republice vypracovanou strategii k bezpečnosti dopravy. Má přispět ke snížení nehod. Do roku 2025 jsou v plánu opatření za více než 17 milionů korun.

Bez oběti nehod

Za deset let na silnicích v Otrokovicích zemřelo osm lidí, 57 má za sebou těžká zranění zásadně ovlivňující jejich život a 407 se zranilo lehce. Nehody a jejich následky navíc přinesly škodu 762 milionů korun. To jsou data, která pro radnici vypracovalo Centrum dopravního výzkumu Brno.

Střednědobým cílem strategického plánu na roky 2018 až 2025 je vytvořit podmínky pro to, aby od roku 2025 na území města nezemřel na následky dopravní nehody žádný člověk a počet těžce zraněných klesl na polovinu.

Součástí opatření je třeba snížení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v obytných lokalitách, vybudování ostrůvků uprostřed silnic, osvětlení přechodů pro chodce či instalace měřičů rychlosti.

Spustit audio

Související