Dneska by neprošlo, jak se učívalo dřív, říká učitel uherskohradišťského gymnázia Drahomír Hlaváč
Improvizace je většinou spojena hlavně s umělci, u kterých se předpokládá, že umí vybruslit z jakékoliv nečekané situace. Zvláště v dnešní době, kdy není nic jisté, se museli naučit improvizovat i mnozí jiní, například učitelé. Jeden z nich přijal pozvání do pořadu Jožky Kubáníka. Hostem byl Drahomír Hlaváč, který učí dějepis na uherskohradišťském gymnáziu.
Původně chtěl být právníkem, ale nakonec se stal učitelem. Je za to rád a dodává: „Učím zeměpis a dějepis, jsou to asi ty dva nejkrásnější předměty a nádherné povolání.“ Sám sebe vnímá jako velmi vstřícného učitele, rákoska a přísnost už dávno není na místě. „Dneska by neprošlo, to, jak se učívalo dřív. Snažím se víc diskutovat a spoléhat na to, že studenti ví, proč ve škole jsou. Mám to štěstí, že učím na gymnáziu a ti studenti jsou tam dobrovolně,“ dodává Drahomír Hlaváč. Ke studentům přistupuje jako k pracovním partnerům.
Online výuka rozšířila možnost učitelů improvizovat. „Musím to vymyslet tak, aby hodina dávala smysl. Domlouvám se se studenty, něco mám nachystáno bokem, třeba nějakou hru,“ začíná Drahomír Hlaváč a jedním dechem komentuje hlavní nevýhody online výuky: „Chybí interakce, to jsme poznali asi všichni. Při otázkách je ticho, a hlavně nevidím na studenty. Patřím ke kantorům, kteří reagují na to, jak se studenti dívají, reagují a fungují.“ S úsměvem dodává, že si s kolegy zažili představu, že se za monitorem všichni studenti usmívají a dávají pozor.
Pandemie koronaviru jednoznačně ovlivnila chod školy a výuky. „Pokud se stane, že někdo chybí déle, musím to zohlednit v hodnocení,“ říká Drahomír Hlaváč. Z jeho zkušeností některým studentům distanční výuka vyhovovala. Sám se vlivem pandemie naučil pružněji reagovat nejen ve škole: „Když se něco pokazí, hned přemýšlím, jak vymyslet něco nového. Nehroutím se, když mi nevychází plán,“ dodává. Improvizuje například i při hraní, je totiž členem cimbálové muziky Cifra.
Co Drahomíra Hlaváče nejvíce mrzí na distanční výuce? Jak improvizuje v osobním životě a muzice? A jak to má s trémou? To vše a mnohem více se dozvíte v záznamu rozhovoru.
Všechny hosty a rozhovory z pořadu Na pohovce Jožky Kubáníka najdete i na webu https://rozhl.as/Kubanik nebo v podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.
Související
-
Když Dalajláma zjistil, že jsme Češi, rozzářily se mu oči, říká o unikátním setkání Martin Rufr
Za světáka v tom nejlepším slova smyslu se může považovat teprve dvaadvacetiletý Martin Rufr. Ten zažil něco, co zní naprosto neuvěřitelně. Navštívil doma Dalajlámu.
-
V hyperbarické komoře nevíte, kolik je sedm krát osm, říká moderátor naučných pořadů Vladimír Kořen
Hostem pořadu Na pohovce Jožky Kubáníka byl moderátor, novinář a také učitel a popularizátor vědy Vladimír Kořen. Můžete ho znát nejen z oblíbeného pořadu Zázraky přírody.
-
Kouzlo je ve vychytávkách, prozrazuje o tajemství výroby mařatického chleba Ivana Stuchlíková
Hostem na rozhlasové pohovce Jožky Kubáníka byla manažerka Pekárny Masařík z Uherského Hradiště Ivana Stuchlíková. Hlavním tématem bylo ‚tajemství‘.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.