Dálnice D49 u Zlína se opět odkládá. Ocitla se na seznamu staveb, které příští rok nebudou zahájeny

Vizualizace dálnice D49

Silničáři v příštích dvou letech nejspíš nezahájí víc než třetinu plánovaných staveb nebo oprav, například část dálnice D49 u Zlína. Důvodem jsou hlavně různá odvolání.

Přestože bylo plánované zahájení stavby dálnice D49 již v příštím roce ve směru na Fryšták, termín se opět odkládá. Stavba se totiž objevila na seznamu staveb, které v příštích dvou letech nejspíš nezačnou. Jde o více než třetinu plánovaných velkých staveb nebo oprav silnic a dálnic.

Plánovaná trasa dálnice D49

Vyplývá to z interního dokumentu ministerstva dopravy, který má Český rozhlas k dispozici. Příští rok tak silničáři pravděpodobně nezačnou stavět třeba nový úsek dálnice D1 u Přerova nebo část dálnice D49 u Zlína.

„Je-li informace pravdivá, tak nás to pochopitelně velmi mrzí. Nevím, z jakých údajů úředníci ministerstva vycházejí, ale zřejmě vyhodnotili probíhající obstrukce ze strany ekologických spolků, které prakticky znemožňují zahájení stavby. Jen doufám, že v případě lepšího scénáře pro rok 2020, myslím tím vydání pravomocného stavebního povolení, dojde k přehodnocení postoje ministerstva a uvolnění peněz pro stavbu,“ uvedl pro Český rozhlas Zlín Pavel Botek (KDU-ČSL), náměstek hejtmana pro dopravu.

„Kraj v této situaci bohužel nemá žádnou kompetenci, přesto plánuji v lednu návštěvu ministerstva a jednání o možném dalším společném postupu a odblokování stavby D49 alespoň v prvním úseku po Fryšták,“ dodal Botek.

Důvody zpoždění vysvětluje ministr dopravy Vladimír Kremlík za hnutí ANO. „V zásadě je to odvislé od probíhajících územních a správních řízení. Většina příčin je v tom, že jsou podávána různá odvolání. Já se snažím, aby resort dopravy pod mým vedením začal podávat bezvadná podání. Čili se budeme snažit, pokud možno, nedávat příčinu k tomu, aby se řízení nezahajovala, případně aby se z různých procesních důvodů rušila,“ uvedl ministr dopravy.

Pomalou přípravu dopravních staveb kritizuje opozice. Třeba podle poslance Ondřeje Polanského z Pirátské strany ministerstvo dopravy velké stavby a opravy plánuje chaoticky. Vláda by podle něj měla také co nejdříve prosadit třeba nový stavební zákon.

Dálnice D49 má spojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Od Hulína povede kolem Fryštáku a Zlína k Horní Lidči na Vsetínsku a do slovenské Lysé pod Makytou. ŘSD stavbu dálnice slavnostně zahajovalo už v září 2008. Zdržel ji však nedostatek peněz a poté i připomínky ekologů.

autoři: Tomáš Hyánek, Český rozhlas

Související