Ve Zlíně se chtějí cíleně věnovat geniálním dětem

28. leden 2007

Nadaných dětí v populaci stále přibývá. Jednak je to díky takzvané informační společnosti a jednak se zlepšuje také genetická výbava budoucích pokolení. Proto začínají v některých základních školách vznikat třídy pro takto vyspělé děti. Jednu chce zřídit také Základní škola ve Zlíně-Malenovicích.

Odborná pedagožka z Centra nadání Jitka Fořtíková tvrdí, že extrémní nadání je u 2 až 3 procent lidí dětí v populaci. Projevujete se to urychleným vývojem v rozumových aktivitách. Děti mají zájem o netradiční oblasti, některé se naučí už v předškolním věku číst, některé mají zájem o čísla a učí se počítat. Mají zájem o vědomosti, zajímají je například encyklopedie a odborné texty mnohem více než třeba hračky nebo sportovní aktivity.

"Určitě je dobré ze strany rodičů tyto děti podporovat a nebránit jim v zájmech, které mají, i když třeba nejsou běžné ve srovnání s jejich vrstevníky. Jeslti je dobré je vyčleňovat nebo začleňovat do kolektivu běžných dětí, tak to záleží na osobnosti dítěte, co mu více vyhovuje. Já tvrdím, že je dobré, když těch možností je více. Když je možné to dítě dát do speciální třídy, pokud tomu odpovídá jeho povaha a schopnosti, na druhé straně je dobré začlenit ho do kolektivu běžných dětí, aby nebylo úplně vyčleněné z té ostatní populace," doplňuje Jitka Fořtíková.

"Vliv multimediální společnosti na rozvoj rozumových schopností dítěte rozhodně má. Děti se totiž dříve setkávají s komunikačními technologiemi, dříve znají počítač a jsou dříve obklopeny informacemi, a to samozřehmě vliv na rozumové schopnosti vliv má."

autor: rv
Spustit audio