Tizianův obraz Apollo a Marsyas na zámku v Kroměříži patří k umělecky nejcennějším dílům u nás

17. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Zámek Kroměříž, sál s obrazem od Tiziana

Kroměřížský zámek s Květnou a Podzámeckou zahradou patří mezi památky pod ochranou světového dědictví UNESCO. Uvnitř zámku je ale ještě jedna rarita, kterou tamní obrazárně závidí celý umělecký svět. Tizianův obraz Apollo a Marsyas. Přesné okolnosti jeho vzniku nejsou známy, odborníci se ale shodují, že jde o dílo zralého umělce.

Italský malíř Tizian svůj nejslavnější obraz Apollo a Marsyas namaloval ve svých devadesáti letech, těsně před svou smrtí. Velkými štětci, špachtlemi nebo dokonce vlastními prsty. V bohatých nánosech barvy a změti odstínů hnědé zachytil antické mýty, křesťanskou víru, existenciální úvahy o smyslu života i svůj pohled na svět a životní filozofii.

Obraz Apollo a Marsyas od Tiziana na zámku v Kroměříži

„Obraz má zajímavý příběh, část toho příběhu známe, část ne“, říká kurátor expozice Zámecké obrazárny Arcibiskupského zámku v Kroměříži Miroslav Kindl a pokračuje. „Část, kterou známe, se píše od roku 1673, kdy se obraz dostal do sbírek olomouckého biskupa Karla z Lichtenštejnu-Kastelkorna. A od té doby je ve sbírkách olomouckých biskupů a od roku 1777 arcibiskupů.“

Historie před rokem 1673 je poněkud komplikovanější. „Ten obraz byl rozmalovaný v 50. letech 16. století. Potom v Tizianově ateliéru ležel nedodělaný. A Tizian se k němu dostal až někdy v 70. letech a obraz domaloval. To je ovšem pouze domněnka historiků umění,“ vysvětluje kurátor.

Objevte s námi i další památky v kraji. Vybrat si můžete na https://rozhl.as/PamatkyVeZLkraji.

Z Itálie až do Kroměříže

Pokud bychom se obraz snažili sledovat dál, tak pravděpodobně v roce 1576, když Tizian zemřel v Benátkách, zůstal součástí jeho sbírek. A někdy v prvních desetiletích 17. století se mohl dostat do sbírek Thomase Howarda z Arundelu, anglického lorda, který byl jedním z nejvýznamnějších sběratelů tehdejší doby.

Zámek Kroměříž

„Po jeho smrti vede cesta obrazu do Amsterodamu a velice záhy do Utrechtu. Tam byl zřejmě prodán do sbírek kolínských obchodníků s uměním, kteří v roce 1667 nabídli svůj obrazový kabinet císaři Leopoldovi a převezli jej do Vídně. Císař kabinet nakonec nekoupil a tak se po dalších peripetiích na ně usmálo štěstí v osobě biskupa Karla z Lichtenštějna –Kastelkorna,“ popisuje Miroslav Kindl.

Obraz byl pak dlouhou dobu vystavený v Olomouci. Na konci 18. století se dostal na zámek do Kroměříže, kterou opouští pouze tehdy, když je zapůjčen do zahraničí na přehlídku Tizianova díla.

„Mám výhodu, že se z mé pozice kurátora k obrazu dostanu poměrně často a pokaždé využiji té možnosti se před obrazem zastavit a přemýšlet. Každého, alespoň mírně vnímavého pozorovatele nenechá ten obraz řadu minut vychladnout,“ uzavírá kurátor expozice Zámecké obrazárny Arcibiskupského zámku v Kroměříži Miroslav Kindl.

Spustit audio

Související

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...