Téměř vše je zasypané a skryté veřejnosti. V Otrokovicích jsou zbytky bývalého unikátního přístavu Baťov

Přestože od uzavření přístavu Baťov v Otrokovicích uplynuly už desítky let, jeho zbytky jsou v areálu společnosti Toma stále patrné.

Přístav na Baťově kanále fungoval od roku 1938 až do začátku 60. let, kdy byl jeho provoz zastaven. Dodnes je z Přístavní ulice vidět torzo plavební komory. Uvnitř průmyslového areálu stojí i další pozůstatky už léta zavezeného přístavu, které jsou veřejnosti nepřístupné.

Podle ředitele obecně prospěšné společnosti Plavba a vodní cesty Tomáše Kolaříka tvořily přístav tři oddíly. "První část byla plavební komora s krátkým plavebním kanálem z řeky Dřevnice, druhá část byl velký přístavní bazén, na kterém se nacházela loděnice pro výstavbu a opravu lodí. A poté přibližně 700 metrů dlouhý plavební kanál k teplárně Baťov," řekl Kolařík. Na konci kanálu podle něj stával obří vakuový vysavač, který zajistil transport lignitu dováženého na lodích do teplárny.

Má už osmdesát let. Unikátní Baťův kanál slaví narozeniny a láká desítky tisíc lidí

Sezóna na Baťově kanále připravena

Už tento pátek dopoledne otevřou poprvé v sezóně plavení komory a vodní cestou začnou jezdit stovky menších i větších lodí.

Kromě zbytků plavební komory, která je zastřešená a slouží jako požární nádrž, zůstává v areálu několik staveb a technických zařízení připomínajících fungování přístavu. Mimo jiné budovy loděnice a přístavních skladů nebo různé nautické prvky, například tzv. pacholata a trny, které sloužily k uvazování lodí. Do přístavu Baťov přivážely lignit z Hodonínska plavidla dlouhá až 40 metrů.

Podle Vladislava Bříšťaly, který žije v Otrokovicích od roku 1945, představoval přístav s kanálem velkou zajímavost. "Lodě nejezdily v každém městě. Měli jsme tady koupání zadarmo a v teplé vodě, poněvadž ta chladicí voda šla z elektrárny do toho průplavu. Koupali jsme se i v říjnu. Byla veliká chyba, že se to tady zavezlo, protože to mohla být turistická atrakce," řekl dnes ČTK Bříšťala.

Snil o kanálu La Manche, plaval na Moravě. Marek Jedlička jako první zdolal za 14 hodin Baťův kanál

Marek Jedlička v cíli ve Skalici

Pokus o první přeplavání Baťova kanálu byl úspěšný.

V roce 1961 byl na Baťově kanále zastaven provoz, o 11 let později mu ministerstvo dopravy odebralo status vodní cesty. V 70. a 80. letech byl postupně zasypán celý otrokovický přístav.

Na rozdíl od velké části někdejšího Baťova kanálu už nikdy nebyl obnoven. Podle ředitele obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěcha Bártka by to bylo nesmírně složité a nákladné. Přesto by rád v budoucnu vyvolal jednání s městem a majiteli průmyslového areálu o zpřístupnění přístavu.

Zbytky přístavu v Otrokovicích
autor: Libor Netopil | zdroj: ČTK

Související