Státní zástupce rozhodl. Kvůli tragické nehodě při závodech v Lopeníku půjde před soud pět lidí

7. září 2018 10:42

Případ bude řešit soud v Uherském Hradišti, termín ještě nebyl stanovený.

Uherskohradišťský státní zástupce Tomáš Pindur podal žalobu na pět lidí za tragickou nehodu při rallye v Lopeníku.

V roce 2012 tam závodní vůz zabil čtyři dívky. Obžalovaným hrozí za trestné činy usmrcení z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti jeden rok až šest let vězení.

Dosud obžalobě čelil pouze traťový komisař Petr Plášek, teď k němu přibyly další čtyři lidé, kteří se podíleli na organizaci rally. Případ bude řešit soud v Uherském Hradišti, termín ještě nebyl stanovený.

Zvrat při vyšetřování smrti dívek z Lopeníku. Policie stíhá i pořadatele závodu

Tragická nehoda při RallyShow Uherský Brod u obce Lopeník na Slovácku

Policie stíhá čtyři pořadatele závodu rallye v Lopeníku na Uherskohradišťsku, při kterém v roce 2012 zahynuly čtyři dívky. Kromě traťového komisaře by tak před soudem mohli stanout také hlavní pořadatel závodu a tři lidé z Federace automobilového sportu.

Kromě Pláška je tak mezi obžalovanými zřejmě šéf závodu Petr Bujáček a tři lidé z automobilové federace, jež policie stíhá od loňska.

Soudy se případem zabývaly několikrát, pravomocný rozsudek však dosud nevynesly. Tragédie, při které zahynuly dívky ve věku sedm, 18, 18 a 20 let, se stala 10. listopadu 2012. Pořadatel podle původních zjištění policie nepochybil.

Obviněn nebyl ani řidič, advokát Michael Bartončík, který jel závod na uzavřené trati, byť podle policie se na nehodě kromě větru podepsala i jezdecká chyba. Vůz byl podle majitele, jenž ho řidiči pronajal, v pořádku.

Fakta o nehodě:

Nehoda se stala 10. listopadu 2012 v obci Lopeník na Uherskohradišťsku při úvodní rychlostní zkoušce závodu Autogames RallyShow Uherský Brod. Vůz Mitsubishi Lancer vyjel v rychlosti kolem 150 kilometrů za hodinu z trati, zabil čtyři diváky a další dva zranil.

Oběťmi nehody byly dívky z Lopeníku a nedaleké Nivnice, kterým bylo sedm, 18, 18 a 20 let. Zranění utrpěli jednadvacetiletý muž a dvaapadesátiletá žena.

Havarovaný vůz řídil brněnský advokát Michael Bartončík. Navigátora mu dělal jeho bratr Josef, rovněž právník. Oba vyvázli z nehody bez zranění. 

Řidič vozu krátce po události odmítl, že by nesl vinu na nehodě, kterou podle svých slov nemohl ovlivnit. Za hlavní příčinu neštěstí označil silný boční či zadní vítr. Michael Bartončík krátce nato oznámil, že už nebude dál závodit. Bratři, kteří českou rallye jezdili deset let, vyjádřili rodinám soustrast už krátce po nehodě.

Podle soudního znalce Františka Kropáčka dupl řidič vozu na horizontu na brzdu kvůli prohlubni ve vozovce. Auto se tak dostalo do smyku, vyjelo mimo silnici a po nárazu do kanálové vpusti přestalo být ovladatelné. Vůz následně smetl dívky stojící před domem a skončil v betonovém základu plotu.

Po devítiměsíčním vyšetřování policie uvedla, že nehoda vznikla chybou řidiče a že se na ní podepsal i silný poryv bočního větru. Řidič vozu ale obviněn nebyl, protože jel řádně schválený závod na uzavřené trati a oběti nehody stály v nebezpečné vzdálenosti od silnice, čímž porušily předpisy.

Kvůli nehodě se před soudem jako jediný viník ocitl traťový komisař Petr Plášek. Podle žalobce měl dívky včas vykázat do bezpečné zóny. Okresní soud v Uherském Hradišti v únoru 2015 Pláška shledal vinným z trestných činů usmrcení z nedbalosti a těžké újmy na zdraví z nedbalosti. Za to mu uložil trest 18 měsíců vězení podmíněně odložených na 18 měsíců. Plášek vinu odmítl.

Krajský soud v Brně dospěl k závěru, že Pláškovo zavinění je spíše marginální a že nejspíš chybovali také pořadatelé závodu. Krajský soud rozsudek zrušil a vrátil věc státnímu zástupci. Nejvyšší soud (NS), na který se obrátil se stížností ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO), ale verdikt krajského soudu označil za chybný. Podle NS krajský soud vrácením věci do přípravného řízení s výzvou ke zvážení případného stíhání dalších lidí porušil zákon ve prospěch Pláška. Výrok NS měl ale jen akademický význam, rozhodnutí krajského soudu zůstalo platné.

Plášek byl znovu obžalován v květnu 2017. V listopadu téhož roku ČT uvedla, že policie musí případ znovu vyšetřit. Státní zástupce podle ní obžalobu od soudu stáhl a policii nařídil, ať okolnosti nehody prošetří znovu. Letos v lednu uvedla Mf Dnes pro Zlínský kraj, že policie začala loni stíhat kvůli tragédii také šéfa závodu Petra Bujáčka a tři lidi z automobilové federace. V pondělí ČT uvedla, že policie navrhla pětici obžalovat.

Po nehodě byly zrušeny závěrečné dvě domácí rallyové soutěže v sezoně a další se konala až v dubnu 2013.

V důsledku tragédie posílil český Svaz rallye opatření při podobných akcích. Pořadatelé například jednotně značí okolí tratí, s větším předstihem se uzavírají pro ostatní provoz trasy rychlostních zkoušek a byl snížen výkon některých typů aut. Větší důraz je kladen i na informovanost diváků.

Nehoda v Lopeníku je pravděpodobně nejtragičtější událostí svého druhu za dobu existence samostatné České republiky. Do té doby si nejvíce obětí při automobilových závodech v ČR vyžádala nehoda při Valašské rallye v březnu 2009, kdy zahynuli dva třináctiletí chlapci a otec jednoho z nich.

Spustit audio

Související