Statistiky ukazují, že Zlín je pro chodce a cyklisty nejnebezpečnější ze všech krajských měst

12. duben 2023 12:31

Pravidelná statistika pojišťovny Generali a Centra dopravního výzkumu ukázala, že Zlín měl v roce 2022 čtvrté nejnebezpečnější silnice mezi krajskými městy. Pro chodce a cyklisty je dokonce ve stejném srovnání nejrizikovější.

Pojišťovna Generali a Centrum dopravního výzkumu pravidelně zpracovávají přehledy nehodovosti v České republice. Hlavním ukazatelem jednoho z průzkumů je takzvaný GČP index neboli index závažnosti dopravních nehod. Ten vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v krajských městech a obcích s rozšířenou působností. Čím vyšší je hodnota indexu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.

Ze statistických čísel vyplývá, že při tomto výpočtu jsou na tom nejhůře České Budějovice, pak Brno a Plzeň. Čtvrtým nejnebezpečnějším krajským městem je Zlín. Během loňského roku se ve Zlíně stalo 696 nehod, z nichž 20 bylo vážných nebo smrtelných. Z třinácti obcí s rozšířenou působností Zlínského kraje se staly smrtelné či těžké nehody v devíti z nich. Nejvyšší hodnoty indexu byly zaznamenány ve Zlíně, Rožnově pod Radhoštěm a Holešově. Naopak nejlépe jsou na tom Hradec Králové, Olomouc a Liberec.

Centrum dopravního výzkumu zkoumá i čísla, týkající se takzvaných zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců a cyklistů. V této skupině se Zlín ve srovnání s dalšími krajskými městy ukázal jako nejnebezpečnější s celkovým počtem 78 nehod, při nichž jeden člověk zemřel a 19 jich bylo těžce zraněno. 

Protiopatřeními je instalace radarů, na Zlínsku aktuálně například v částech Kudlov a Salaš. Město je tam umístilo po stížnostech obyvatel na rychle projíždějící auta. Kamery by měly přibýt i na Jižních svazích, kde je už delší dobu úsekové měření například na Okružní ulici.

autoři: Roman Verner , Petr Uhřík , Růžena Vorlová
Spustit audio

Související