S délkou přes 100 kilometrů se Baťův kanál může stát jedním z evropsky nejvýznamnějších vodních děl

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Baťův kanál

Krajští zastupitelé schválili memorandum o prodloužení Baťova kanálu. V budoucnu by mohl mít délku více než sto kilometrů.

Baťův kanál by v budoucnu mohl mít až dvojnásobnou délku. Memorandum o jeho prodloužení schválili na svém posledním zasedání zastupitelé Zlínského kraje. V první fázi by měla tato vodní cesta propojit Kroměříž a Olomouc, říká radní Zlínského kraje pro cestovní ruch Jan Pijáček z ODS.

„V současné době jsme někde zhruba přes padesát kilometrů vodní trasy. Někdy v budoucnu by mohl mít délku více jak sto kilometrů. A v podstatě by se stal v tom okamžiku i jedním z nejvýznamnějších vodních děl tohoto typu i v rámci Evropy, nejen České republiky,“ uvedl Pijáček.

Podle Pijáčka z podepsání memoranda nevyplývají pro kraj žádné závazky. Prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého kraje by mělo financovat Ředitelství vodních cest České republiky.

V dnešní době je téměř celá vodní cesta v délce 52 km opravena, zprovozněno 13 plavebních komor a umožněna jak pravidelná, tak i turistická vodní doprava mezi Otrokovicemi a Petrovem, případně slovenskou Skalicí. Turisté mohou využívat 8 přístavů a 16 přístavišť. Díky stavbě slovenského přístavu Skalica se stal Baťův kanál mezinárodní vodní cestou. V úpravách vodní cesty bude pokračováno s cílem dovést ji až do Hodonína a Kroměříže. Vodní cesta částečně vede po řece Moravě, jinak uměle vyhloubenými kanály s řadou pohyblivých jezů, plavebními komorami (14) a dalšími vodními stavbami. Na trase je celkem 23 mostů. Pod mosty byly vybudovány podchody (ochozy s okovaným sníženým zábradlím, přes které se táhla lana ke člunům).

Spustit audio
autor: Michal Sladký

Související