Je známo, že Tomáš Baťa zahynul při pádu letadla. Jak a proč se stala tato tragédie?
Smrt podnikatele Tomáše Bati 12. července 1932 přišla jako blesk z čistého nebe. O tragédii informovaly světové tiskové kanceláře i deníky.
Zakladatel obuvnického impéria zemřel po pádu letounu se svým pilotem Jindřichem Broučkem. Šestapadesátiletý Baťa zemřel v troskách malého stroje Junkers F 13, který se zřítil v husté mlze u Otrokovic.
Čtěte také
Do Zlína následně zamířily stovky kondolenčních telegramů, mimo jiné také od prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. Nekrolog napsal Karel Čapek.
O rok později vznikl ve Zlíně Památník Tomáše Bati, kde je k vidění například replika letadla, ve kterém Baťa zahynul, nebo jeho hodinky, které měl v tu dobu u sebe.
Proč s pilotem vzlétli i za husté mlhy a co přesně se osudného dne stalo? O tom si povídala s vedoucím průvodců v Památníku Tomáše Bati ve Zlíně Petrem Hamplem redaktorka Českého rozhlasu Zlín Saskia Mišová.
Obuvnickému řemeslu se Tomáš Baťa vyučil u svého otce. V roce 1894 ještě se starším bratrem Antonínem a sestrou Annou založili ve Zlíně vlastní obuvnický závod. Po předčasné smrti Antonína v roce 1908 se Tomáš stal majoritním vlastníkem firmy.
Tomáš Baťa začal zavádět moderní metody řízení a organizace práce. V podniku zavedl vysoce efektivní pásovou výrobu, mohutně investoval do propagace a své zaměstnance motivoval příslibem podílu na zisku. Díky tomu udělal Baťa během 30. let ze své firmy největšího světového exportéra obuvi.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.
