Nereagovat na telefonáty, kdy si vás nahrávají! Radili odborníci seniorům, jak se bránit šmejdům

25. říjen 2019

Seniorům v Uherském Hradišti ve středu odborníci radili, jak se bránit proti nekalým praktikám prodejců nebo k čemu je dobrá seniorská obálka.

Jak se bránit nekalým praktikám prodejců, k čemu je dobrá seniorská obálka nebo jaké možnosti nabízí sociální služby. To vše se ve středu dozvěděli senioři v Uherském Hradišti na cyklu přednášek s názvem Bezpečně ve stáří. Velký zájem vyvolala zejména část věnovaná obraně před takzvanými šmejdy.

„Nějaká ta opatrnost důchodců, aby nepouštěli lidi do bytů a nenechávali se okrádat. Prostě nepustit nikoho do bytu,“ vysvětluje důvod své návštěvy přednášky paní Oldřiška. „Šmejdi, to mě zajímá, protože oni jsou maximálně vlezlí. Snažím se být opatrný,“ přidává se Josef Smištík. Ze stejného důvodu zavítala do hradišťského domu kultury i Olga Švecová. „Určitě mě zaujala ta bezpečnost občanů, nekalé praktiky, šmejdi a podobně. I podomní prodej a také po telefonu, jsou to prostě otázky, otázky, otázky a běda, když neřeknete ano,“ uvedla Švecová.

Přednáška o nekalých praktikách prodejců v Uherském Hradišti

Sama má negativní zkušenost. „Právě s těmi šmejdy. Kdysi prodávali hrnce, tak jsem prostě naletěla. Naštěstí se mi podařilo to ukončit. Zdůvodnila jsem to jednak financemi,“ popsala. „Ona je to vždycky taková lákavá nabídka, ale pravda je, že my senioři jsme takoví, že podlehneme. Ono sladká slova jsou vždy jen sladká slova a člověk potom někdy zapláče,“ dodala.

Jak se podobným nekalým praktikám bránit poradila přítomným seniorům Michaela Chodilová, poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů. „Nebavit se s nikým, kdo mě navštíví doma, protože ten, kdo mě navštíví doma, si nechá rozhodně zaplatit. Ten kdo mi telefonuje a nahrává si můj hovor, tak ze mě chce vymámit souhlas s něčím, o čem ani nevím, jestli je to pro mně výhodné. Oni to navlečou tak, že tam je projevený zájem. Prostě nereagovat na telefonát, při kterém mě nahrávají,“ poradila.

Seniorská obálka je v podstatě taková pomůcka pro integrované záchranné složky, které pokud zasahují v nějaké krizové situaci, ať už u seniora nebo zdravotně postiženého, tak jim usnadňuje orientaci v té životní situaci u toho člověka, u kterého zasahují.
Petra Karlíková, vedoucí Odboru sociálních služeb v Uherském Hradišti

„Oni tím mají důkaz proti mně, a já proti nim nemám vůbec nic. Pak jsou ty problémy s odstupováním od smluv a jejich vypovězením,“ vysvětlila Chodilová.

Velkým tématem byla také takzvaná seniorská obálka. K čemu slouží, vysvětlila vedoucí Odboru sociálních služeb v Uherském Hradišti Petra Karlíková. „Seniorská obálka je v podstatě taková pomůcka pro integrované záchranné složky, které pokud zasahují v nějaké krizové situaci, ať už u seniora nebo zdravotně postiženého, tak jim usnadňuje orientaci v té životní situaci u toho člověka, u kterého zasahují,“ popsala.

Podle Karlíkové by seniorská obálka měla obsahovat například údaje o příbuzných osobách. „Také o tom, jaké dotyčný užívá medikamenty. Prostě takové údaje, které jsou pak vodítkem pro to, aby ten zásah záchranářů proběhl elegantně, rychle, efektivně a byl hlavně k prospěchu postiženého. Tedy, aby se záchranář nemusel zdržovat sháněním detailů někde jinde,“ doplnila. Seniorskou obálku mohou využívat lidé z celého Zlínského kraje.

autor: Michal Sladký
Spustit audio

Související