Na novém úseku dálnice D55 na jihovýchodním obchvatu Otrokovic budou muset řidiči od příštího roku platit dálniční poplatek, říká ministerstvo

7. prosinec 2021 13:10

Jízdu po obchvatu Otrokovic po D55 rozdělí dálniční známky, na nové části obchvatu se nebude jezdit bezplatně už od začátku příštího roku.

Silničáři 4. listopadu 2021 slavnostně otevřeli jihovýchodní obchvat Otrokovic, který je součástí dálnice D55. Na tomto novém tříkilometrovém úseku, který začíná u výjezdu ze Zlína, ale nebude možné jezdit od nového roku bezplatně, řidiči budou muset mít dálniční známku. 

Přitom na starší části dálnice kolem Otrokovic budou řidiči jezdit zdarma ještě celý příští rok - jde o severovýchodní část obchvatu města mezi exity 30 a 31. (Na celém obchvatu má platit od roku 2022 také mýtné pro nákladní automobily.)

Otrokovická radnice chtěla vyjednat, aby se mohl celý obchvat užívat bez poplatku. "Budeme se to snažit vyjednat, v opačném případě by to vedlo k návratu části dopravy do města," uvedl otrokovický radní Michal Drábek (ANO).

"My jsme na tuto stavbu dlouho čekali. Tohle dílo odvede tranzitní dopravu z Otrokovic, kdy zejména Kvítkovická křižovatka byla velmi přetížená a denně přes ni jezdilo až 30 000 automobilů. Očekáváme, že denní průjezd klesne na méně než polovinu," dodal radní.

Na to, aby se po dálnici kolem Otrokovic jezdilo bezplatně, tlačilo i hejtmanství. "Naším úkolem je, aby se úsek podařilo udržet nezpoplatněný a řidiči ho mohli využívat bez omezení. Alespoň do doby, než se postaví další část dálnice. Jedině tak Otrokovicím ulevíme. Uděláme pro to maximum,“ řekl po otevření nové části obchvatu hejtman Zlínského kraje Radim Holiš.

Rozhodnutí ministerstva

Stanovisko ministerstva dopravy je zatím zamítavé. Podle jeho vyjádření se v případě letos nově zprovozněné jihovýchodní části nejedná o samostatný izolovaný úsek dálnice a podle názoru ministerstva se nejedná ani o obchvat centrální části Otrokovic. Ministerstvo podle mluvčího Františka Jemelky ctí pravidlo, že nové úseky, které nejsou samostatně izolované od dálniční sítě, bude zpoplatňovat. Mluvčí Jemelka v odpovědi doplnil, že cílem zpoplatnění je vybrat peníze na další rozvoj dopravní infrastruktury.

Mapu zpoplatněných úseků dálnic v ČR pro rok 2022 najdete ZDE.

Podle Jana Vandíka z oddělení komunikace Kanceláře Hejtmana Zlínského kraje se kraj opakovaně situaci snažil řešit i přímo přes ministra dopravy, přesto byl požadavek na výjimku zamítnut s tím, že tento úsek už nejde považovat za obchvat Otrokovic. Vandík se obává, že se v tomto nebude dát nic dělat.

Podle starostky Otrokovic Hany Večerkové z hnutí ANO se město snažilo situaci zvrátit už dřív. Teď radnice v Otrokovicích nechává změřit dopravu ve městě, aby měla argumenty pro další jednání s ministerstvem. O udělení výjimky budou radní i nadále usilovat.

Obchvat Otrokovic

Jihovýchodní obchvat Otrokovic je dlouhý přes 3,1 kilometru. Jeho výstavba začala v říjnu 2018, náklady činí podle smlouvy 709 milionů korun bez DPH.

Veškerá tranzitní doprava mezi Přerovem a Uherským Hradištěm a Zlínem a Uherským Hradištěm by měla jezdit právě po obchvatu, nebude tak již více zatěžovat dosud frekventovanou křižovatku v Otrokovicích-Kvítkovicích. Severovýchodní část obchvatu je otevřená od roku 2006.

Obchvat Otrokovic na mapách ŘSD
autoři: Lukáš Veselý , Růžena Vorlová
Spustit audio

Související