Dopravci dostanou od kraje více peněz, ale budou kličkovat mezi výmoly. Silničářům dá totiž méně

02342547.jpeg
02342547.jpeg

Více než třetina vozovek v kraji je označená jako havarijní. Přesto zlínští krajští silničáři musí letos hospodařit s nejnižším rozpočtem na poslední čtyři roky.

Ředitelství silnic Zlínského kraje musí letos hospodařit s nejnižším rozpočtem za poslední čtyři roky. Je to především důsledek škrtů v rozpočtu. Hejtmanství je udělalo, aby mohlo od konce roku zaplatit více peněz autobusovým i vlakovým dopravcům. Krajští silničáři, kteří se starají o vozovky druhých a třetích tříd, tak letos dostali jen 275 milionů korun. Loni to například bylo o 53 milionů víc. V praxi to znamená, že silničářům ubylo peněz na opravy vozovek a především na investice. Přitom více než třetina vozovek je označená jako havarijní, například i průtah Lubnou na Kroměřížsku. 

Řidiči si často musí dávat pozor, aby nenajel do nějakého výmol především na krajnici. „Stav je takový, že na té komunikaci už je jen asfaltový film. To nelze ani frézovat, to se musí celé vykopat a udělat kufr, aby se ta cesta vůbec nějak dala dohromady,“ popisuje stav nezávislý starosta Lubné Jan Kováč. Ten ani ve svízelné situaci neztrácí humor. „Bych citoval některé opravny automobilů, jejichž majitelé v současné době nejsou rádi, že mám v úmyslu opravovat komunikaci, protože budou mít menší tržby,“ pousmál se starosta.

Lubná by se opravy průtahu obcí mohla dočkat nejdříve v roce 2021. „S obcí chystáme společný projekt, kdy by se měla realizovat souběžně kanalizace v obci a částečně i chodníky a s tím spojená i rekonstrukce naší silnice,“ vysvětluje šéf krajských silničářů Bronislav Malý. Dostali méně peněz od kraje, navíc jim část financí odkrojila zimní údržba komunikací, která byla letos velmi nákladná. Třetí ránou do vazu je příslib pouhých 70 milionů korun od Státního fondu dopravní infrastruktury. Ten přitom do kraje posílal v minulých letech více než dvojnásobek.

ÚOHS zrušil tendr na linkovou autobusovou dopravu ve Zlínském kraji. Hejtmanství chce podat rozklad

Nové autobusy pro MHD v Karlových Varech

Kvůli rozhodnutí antimonopolního také zřejmě nedojde k tak razantnímu navýšení vlakových spojů, jak se původně počítalo.

„Z těch sedmdesáti milionů se státního fondu, předpokládám, že třicet milionů by mohlo jít do investičních staveb, zejména do mostů, a čtyřicet milionů potom do obnovy povrchů. Tady předpokládám, že proběhnou pokládky asfaltových koberců. Například chceme dodělat úsek mezi Bohuslavicemi a Doubravami na Zlínsku. Stejně tak Biskupice – Polichno se nám dostalo do havarijního stavu. Na Uherskohradišťsku předpokládám, že bude opraven úsek Buchlovice – Boršice, nebo Kunovice – Hluk,“ vyjmenoval Malý.

Kraj se chystá silničářům i tak pomoci, i když jen částečně. Zřejmě v červnu. Půjde o peníze ušetřené v rozpočtu, tvrdí Jiří Sukop z hnutí ANO, náměstek hejtmana zodpovědný právě za krajské finance. „Kraj bude přiznávat více než 200 milionů korun, což je hodně peněz. A samozřejmě určitá část půjde ve prospěch odboru dopravy, který na opravy, údržbu a investice měl ty prostředky hodně ponížené,“ uvedl Sukop.

Je pravdou, že těch prostředků nebude tolik. Nicméně, já věřím, že Ředitelství silnic Zlínského kraje neubere na opravách a údržbě silnic, ale že bude více šetřit na nových investicích.
Pavel Botek (KDU-ČSL), náměstek hejtmana

Dostane dvacet milionů korun plus dalších 17 ze zisků správ a údržeb silnic v jednotlivých okresech, připomíná lidovecký náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Pavel Botek. „Je pravdou, že těch prostředků nebude tolik. Nicméně, já věřím, že Ředitelství silnic Zlínského kraje neubere na opravách a údržbě silnic, ale že bude více šetřit na nových investicích,“ konstatoval Botek. Šancí na další finance by mohl být chystaný nový dotační titul Projekty v dopravě. Má jít o evropské peníze. Pro celou republiku by v něm měly být na rozdělení asi dvě miliardy korun.

Spustit audio

Související