Bude lanovka na Pustevny kabinková? Provozovatel usiluje o dotaci na modernizaci
Dvousedačkovou lanovku z Trojanovic na beskydské sedlo Pustevny zřejmě vystřídá kabinová. Kdy to bude, závisí na penězích. Společnost, která lanovku provozuje, má hotový projekt a snaží se získat dotaci od státu. Zatím ale nemá nic jisté. Prvním krokem k rekonstrukci lanovky bylo vybudování nové horní stanice.
Turisté jsou spokojeni i s otevřenými sedačkami, na kterých se za 10 minut vyvezou o 400 metrů výš. Například podle pana Marka z Frýdku-Místku by kabinová lanovka byla sice komfortnější, ale už ne tak romantická.
„Nám to vyhovuje tak jak to je. Jede to pěkně pomalu, člověk se může kochat přírodou. Zase za špatného počasí je lepší krytá,“ přemítá důchodce Zdeněk Horák. „Je ale fakt, že v Rakousku jsou. Tam je to o něčem jiném a je to pohodlnější. A tady hodně vyfukuje, takže ta cesta bývá někdy nepříjemná,“ dodává paní Dagmar Potěžková.
Pan Oldřich, který lanovku obsluhuje, má jasno. „Když přijde léto a školní výlety, tak se to tady nezastaví. Proto bychom chtěli kabinkovou, ať nám na ty lidi neprší,“ říká rozhodně.
Podle vedoucího lanovky a Ski areálu Pustevny Petra Chrostka nejde jen o pohodlí cestujících. „Tato lanová dráha je vlastně nejstarší na světě a i tato modernizovaná má 31 let. Čili nevyhovuje parametrům moderní přepravy a nedostačuje ani kapacitně,“ říká.
Ostrava zvažuje obnovu lanovky nad městem. Místo uhlí by ale vozila turisty
Ostravská radnice zvažuje obnovu lanové dráhy nad městem. Namísto průmyslových provozů by ale tentokrát propojila největší turistické atrakce. Vozíky s uhlím by tak nahradily moderní kabiny s turisty.
„Navíc se nahoře bude stavět nová stezka v korunách stromů a dá se říct, že počet návštěvníků se může až zdvojnásobit, takže nejlíp se jeví ta kabinová dráha,“ doplňuje Petr Chrostek.
Současná sedačková lanovka má kapacitu až 900 lidí za hodinu. Moderní kabinová dráha by ji mohla podstatně zvýšit.
„Pokud nechceme nasadit ceny jako v Alpách, potřebujeme nějakou pomoc od státu, aby to bylo pro širokou veřejnost,“ doplňuje starosta Trojanovic Jiří Novotný (Naše Beskydy).
Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (ANO) před několika dny na Pustevnách slíbila, že se tím bude zabývat. „Ministerstvo má program podpory cestovního ruchu, nicméně je to otázka peněz a řešení veřejné podpory, protože jde o podnikatelský subjekt a obec tam má jen 10 procent. Takže prověřím možnosti a uvidíme, jestli se nám to podaří zrealizovat,“ řekla Dostálová.
Nová lanovka by měl stát asi 150 milionů korun.
Související
-
Do Beskyd se po dvaceti letech vrátila vlčí smečka. A objevil se i medvěd
Po téměř dvou desetiletích se na česko-slovenském pomezí opět pohybuje vlčí smečka.
-
Před 45 lety byla vyhlášena CHKO Beskydy. Jsou to poslední živé hory, říká šéf správy
Chráněná krajinná oblast (CHKO) Beskydy, která byla vyhlášena 5. března 1973, je svou rozlohou 1166 kilometrů čtverečních největší chráněnou krajinnou oblastí.
-
Výjimečné Beskydy. Jenom v nich narazíte na stopy rysa, vlka i medvěda
Deset rysů, z toho pět dospělých a pět mláďat, a tři vlci. Taková je bilance loňského mapování velkých šelem v Beskydech.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Expertka: Domácí násilí s rozchodem často nekončí. Je důležité vědět, co může nastat, a připravit se
-
Armádní letecká základna Kbely se chystá vystavit ruské letadlo. Někteří vojáci jsou proti
-
Kontroloři zkritizovali údržbu silnic. ‚Nepochopili hodnocení kvality vozovky,‘ tvrdí šéf silničářů
-
Maximální možný trest. Prokurátoři navrhli Pelicotovi 20 let za znásilňování manželky