Baťův kanál na řece Moravě slouží k dopravě už od roku 1938, dnes je to oblíbený cíl turistů
16. října 1934 začala stavba Baťova kanálu na řece Moravě. Dnes je to především cíl turistů, v době svého vzniku ale sloužil k dopravě lignitu do otrokovické elektrárny.
Unikátní, přes 50 km dlouhý Baťův kanál byl vybudovaný v 30. letech minulého století, otevřený byl 2. prosince 1938. O rekreačním využití se tehdy uvažovalo jen okrajově. Vodní cesta měla především sloužit jako zavlažovací a plavební dílo. Firma Baťa, která kanál společně se státem vybudovala, po něm přepravovala uhlí z Ratíškovic, kde měla lignitový důl do elektrárny v Otrokovicích. Plavba tam i zpět trvala deset, často i více hodin.
Během válečného konfliktu Němci na průplavu napáchali několikamilionové škody. Opravy začaly hned po válce. Pak byl ale Baťův kanál, stejně jako jiné soukromé majetky znárodněn a od roku 1961 toto unikátní vodní dílo 30 let chátralo. Nová etapa jeho historie začala v 90. letech minulého století.
Dnes je Baťův kanál významnou technickou památkou a oblíbenou rekreační zónou. Plaví se po něm čluny, výletní lodě nebo hausbóty.
Mohlo by vás zajímat
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka