Baťa drtí drahotu. Akce, která před 100 lety vyvolala v krizi nákupní horečku

1. září 2022 13:36

Před sto lety zlevnil podnikatel Tomáš Baťa svoje výrobky o padesát procent. Potřeboval nutně vyprázdnit sklady a oživit výrobu. Akce „Baťa drtí drahotu“ pomohla firmě přežít ekonomickou krizi a nastartovala její technologický rozvoj.

1. září 1922 se v ulicích Československa objevily plakáty "Baťa drtí drahotu". V době velké ekonomické krize nabídl zlínský obuvník zákazníkům doposud nevídanou slevu padesát procent.

Byla to reakce na měnový experiment prvního ministra financí Aloise Rašína, který uměle posílil tehdejší korunu. Kvůli tomu ale nebyla většina domácích výrobků schopná konkurence v zahraničí. Peníze docházely také obyvatelům Československa a sklady se plnily neprodaným zbožím. Baťův riskantní krok vyšel a mezi lidmi vyvolal nákupní horečku, kdy před Baťovými prodejnami stály dlouhé fronty. Firma Baťa díky této akci přežila krizové období a stala se jedničkou na trhu.

V reklamě a podpoře prodeje jsou také velmi známé takzvané „baťovy ceny“. Tuto slevu používají obchodníci dodnes, kdy například místo 50 korun stojí produkt 49,90.

Pokud vás zajímá téma starého "Baťova" Zlína, všechny články na toto téma najdete ZDE.

autoři: Roman Verner , Růžena Vorlová
Spustit audio

Související