V 19 letech to pro mě byla naprostá normálka, vzpomíná na první setkání s Bromem Helena Blehárová

17. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Zpěvačka Helena Blehárová
0:00
/
0:00

Vydala padesát singlů, zazpívala si ve slavném filmovém muzikálu Dáma na kolejích nebo seriálu Píseň pro Rudolfa III, získala mnohá hudební ocenění. To je zpěvačka Helena Blehárová. Narodila se v Žilině, ale osudným se jí stalo Brno a setkání s Gustavem Bromem.

Po letošních prázdninách, kdy byla kvůli úrazu upoutána na lůžko, přišla na rozhovor v dobré náladě a s úsměvem. „Na některé úseky života vzpomínám ráda, ale právě jenom na některé,“ začíná se pozvolna ohlížet do minulosti.

Její první profesionální angažmá bylo v orchestru Gustava Broma, na kterého si zavzpomíná ráda a s láskou. „To byl člověk, který dokázal udržet kapelu, dokázal s kýmkoliv mluvit, od nejvyššího až po nejnižšího. Udržet takový orchestr pohromadě, to je strašná práce. Zkraje jsem s nimi jezdila jenom já, ale postupně se nabírali další zpěváci. V té době se měnil trend hudby z jazzové a swingové na pop.”

První setkání s Bromem ale v té době nevnímala jako příliš osudové, to přišlo až dodatečně. „Mně bylo tehdy 19 let a v tomhle věku jsem to brala jako normální věc, nekoukala jsem na něho jako na boha. Bromův tenorsaxofonista Zdeněk Novák mě slyšel zpívat na soutěži s jazzovou kapelou a hned volal panu Bromovi, aby mu řekl: ‚Mám pro tebe zpěvačku.‘ ”

Písničku Š-š-š nazpívala v roce 1967 a vznikla velmi rychle. „V noci mi volal textař Jan Fiala a říká mi, že slyšel písničku, kterou zpívá Nancy Sinatra. ‚Už pro tebe píšu text a zařídí se natáčení.‘ A byl to hit.”

V té době čerpala inspiraci ze zahraničních desek, které jí ze zájezdů vozili basketbalisté. „Líbil se mi třeba Stevie Wonder a jemu podobní zpěváci, pak jsem měla angažmá v Semaforu a tam jsem nazpívala další svoje populární písničky od českých autorů.”

V té době přišla nabídka, kterou ale nepřijala: „K Martě Kubišové a Vaškovi Neckářovi hledali třetí zpěvačku do party. Já jsem ale měla byt v Brně, už mě nebavilo bydlet po podnájmech. Tak vyměnili Helenu za Helenu. Možná to byla chyba, co se týká kariéry, ale z osobního pohledu to dnes vidím jako výhru.” V Brně pak dostudovala zpěv na konzervatoři, kde později i učila adepty muzikálového herectví.

Dál zpívala s Orchestrem Gustava Broma, ráda zavzpomíná i na spolupráci s Miroslavem Horníčkem nebo dvojicí Lasica-Satinský.

„Vždycky jsem těsně před vystoupením cítila chvění, ale to je normální. Když jsem pak vyšla na pódium a uslyšela hudbu, tak mě všechno přešlo. Vždycky jsem si vybírala písničky, které se mi dělaly dobře a které jsem ráda zpívala pro jiné,“ vysvětluje, proč jí hudba pomáhala a pomáhá od všech trápení.

Proč se z ní stala moderátorka, a to dokonce v němčině? Kde si ještě dnes ráda zazpívá? Odpovědi i na tyto otázky se dozvíte v rozhovoru Jany Kobylinské se zpěvačkou Helenou Blehárovou.

Spustit audio

Související