Tradiční výrobce vánočních ozdob bojuje s levnou konkurencí

29. listopad 2006

Konkurence levného zboží z východu už zasahuje i do zatím méně známých oblastí průmyslu. Jedním z oborů, kde se začíná kriticky projevovat, je výroba vánočních ozdob. Na prodej levných světelných řetězů už je zákazník zvyklý. Méně se ví, že konkurenční boj zuří i na pultech s okrasnými baňkami. Jeden ze dvou největších českých výrobců skleněných baněk - Irisa Vsetín - kvůli tomu přichází meziročně o dvacet procent odbytu. Situace je o to horší, že výrobní družstvo zaměstnává více než z poloviny tělesně postižené.

"Každoročně od roku 2000 dochází vlivem východní konkurence - hlavně čínské, polské, rumunské, bulharské, ale i ukrajinské - k poklesu. V průměru se to meziročně pohybuje kolem 20 až 30 procent. V současné době oproti roku 2000 jsme na 50 procentech výroby. Samozřejmě je také redukován stav zaměstnanců, kterých je tady v družstvu přes 60 procent se změněnou pracovní schopností," konstatuje ředitel Závodu 1 Jaroslav Trtík a dodává: "V zásadě je strategie taková, že když už musíme snižovat stavy, jsou první na řadě zaměstnanci, kteří změněnou pracovní schopnost nemají, pak teprve se to dotýká tělesně postižených. V této sociální oblasti tak přihlížíme ke statutu družstva. V současné době v závodě pracuje asi 90 výrobních dělníků a 8 techniků. To je zhruba polovina, co byla v roce 2000."

Podnik musí na levnou konkurenci reagovat. Podle Trtíka však nikoli ústupem od kvality. U všech českých výrobců ubylo levné zboží - jednobarevné koule, malé formy a méně dekorované formy - tuto levnou technologii převzala konkurence. Irisa Vsetín se orientuje na bohatě dekorované koule a využívá nové technologie. O tom svědčí i patent na technologii, která dovoluje dělat průhledy ve stříbrném povrchu. Podle Trtíka je kvůli konkurenci nutné jít do inovací a nových technologí, které obnášejí už 40 procent výroby.

"My ročně vyrábímě asi 500 nových dekorů - tím se taktéž snažíme konkurovat. Dříve platilo, že dekor, který je úspěšný, se vyráběl dva tři roky. Dneska je úspěšný dekor okamžitě okopírován konkurencí. Trend ale pořád zůstává v oblasti klasické červené, bordó a zelené barvy a oblíbeným motivem jsou květiny nebo kostelíčky," dodává ředitel Trtík.

autor: rv
Spustit audio