Soustředění, noha z plynu a trojnásobný odstup. Tak se jezdí na sněhu a ledu

18. leden 2018 08:55

Zablokované dálnice na desítky hodin, nehody a neprůjezdné silnice v celém Zlínském kraji. Sněžení tento týden znovu potrápilo řidiče. A dnes má podle meteorologů znovu sněžit.

Co na kopcích lyžaři milují, to řidiči na silnici nenávidí. Sníh a led na cestách je pro jízdu autem možnou hrozbou. Existují univerzální rady řidičům jako zvýšená pozornost, opatrnost a předvídavost.

„Když se jezdí v kolejích, nevybočovat z nich, raději nepředjíždět,“ říká dopravní expert a bývalý automobilový závodník Antonín Smažinka. Podle něj třeba pro jízdu na ledovce platí jenom opatrnost a sundání nohy z plynu.

Pomalý rozjezd a noha z plynu

Na sněhu je podle Smažinky potřeba pomalý rozjezd na dvojku a brzdění motorem. A pokud se auto dostane do smyku, tak mají řidiči ubrat plyn a šlápnout na spojku. Záleží také, v jakém autě řidiči jedou.

„U aut nabušených elektronikou platí sundat nohu z plynu, auto si se situací poradí. Samozřejmě nesmí být rychlost nepřiměřená,“ dodává Smažinka.

Řidiči by také měli dodržovat i další pravidla. Hasiči si třeba stěžují na neukázněnost řidičů na dálnicích, neumí podle nich správně tvořit takzvanou záchrannou uličku.

Zablokovaná dálnice

To se ukázalo i tento týden, kdy kvůli sněhové kalamitě několik nehod zablokovalo provoz na dálnici D1 u Brna a hasiči se k nim dostávali velmi obtížně. Na problém upozorňují i policisté a záchranáři.

Řidiči přitom mají povinnost tři metry širokou uličku tvořit už ve chvíli, kdy přijíždějí do kolony.

„Vytvořit průjezdný pruh je třeba ještě před tím, než auta zastaví v koloně. Měl by být široký tři metry. Ten, kdo jede v levém jízdním pruhu, na dálnici najede až ke svodidlům, klidně může najet i na travnatý pás, ten, kdo jede v pravém jízdním pruhu, zase najede, co nejvíce doprava,“ vysvětluje mluvčí Jihomoravských policistů Pavel Šváb.

Hromadná nehoda zablokovala na několik hodin dopravu na 101. kilometru dálnice D1

autoři: pes , Tomáš Fránek

Související