Pro a proti lanovky ve Vsetíně. Poslechněte si argumenty vedení města i opozice

21. březen 2018

Vedení města Vsetín a opozice v zastupitelstvu se neshodnou na tom, jak řešit městskou hromadnou dopravu na sídliště Sychrov, kde žije asi tři tisíce lidí. V pořadu Co vy na to o lanovce diskutovali starosta Vsetína Jiří Růžička a opoziční zastupitel Michal Berg z Koalice pro otevřený Vsetín

Starosta Vsetína Jiří Růžička je přesvědčený, že se pořízení lanové dráhy vyplatí a bude efektivní. Výhody u lanovky převažují podle starosty nad zápory:

1. Problematické by bylo podle Růžičky autobusovou dopravu na sídliště Sychrov vůbec zavést. Běžný autobus tam nedojede, nevytočí se tam, problémy mají třeba i sanitky.

2. Muselo by se vyřešit náhradní parkování pro auta, to je drahé řešení.

3. Mikrobusy jsou zajímavá varianta, neobsloužily by ale celé spektrum obyvatel. Autobusy by navíc vzaly parkovací místa.

4. Největší výhoda lanovky je její rychlost (cesta 2,5 minuty), to žádný autobus nestihne.

5. Výhodou je i vazba na cestovní ruch, povede do míst, které jsou turisticky zajímavé, bude také napojení na cyklotrasy.

6. Výhodou je také atraktivnost řešení a ekologický provoz.

Michal Berg z Koalice pro otevřený Vsetín říká, že lanovka není řešením pro město velikosti Vsetína:

1. Podle Berga jsou nereálná čísla o budování a provozu lanovky, nadsazená jsou třeba čísla o tržbách z provozu lanovky.

2. Mikrobusy by byly levnější, dokázaly by na sídliště bez problémů jezdit.

3. Podle opozice neexistují žádná čísla na porovnání. "Musíme mít konkrétní čísla jak o provozu lanovky, tak o mikrobusech. Zatím je neznáme," říká Berg.

4. Provozní náklady na provoz lanovky jsou velké, 13 milionů ročně. Na celou městskou hromadnou dopravu doplácí Vsetín 15 milionů ročně.

5. Zajímavý je nápad eskalátorů, pohyblivých schodišť. To by se mohlo využít v kombinaci s mikrobusy.

6. Lanovka je nepřijatelné řešení pro město velikosti Vsetína.

Základní fakta o lanovce:

Podle studie poradenské společnosti je základní cena lanovky asi 140 milionů korun, s dalšími náklady v následujících 30 letech by to mělo být celkem 225 milionů. Podle propočtů by lanovka měla vykazovat provozní zisk, investice by tak měla být návratná za 40 let.

Nejvýhodnější varianta lanové dráhy měla být dlouhá 690 metrů, začínat by měla v rohu náměstí Svobody a končit v centru sídliště. Dráha by měla přepravit tisíc lidí za hodinu. Doporučená varianta by umožnila i další napojení lanovky až do Jasenic.

autoři: Andrea Kratinová , Tomáš Fránek
Spustit audio

Související