Pohotovost pro dospělé v Baťově nemocnici se přestěhovala. Je nová, moderní, ale lékaři v ní nechtějí sloužit

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nová pohotovost pro dospělé v Baťově nemocnici ve Zlíně

V budově číslo 23 ve zlínské nemocnici najdou lidé pohotovostní službu i urgentní příjem. Začátkem roku se péče přesunula do jednoho místa. Denně zde ošetří až 25 pacientů.

Od ledna funguje lékařská pohotovost krajské nemocnice ve Zlíně na stejném místě, jako urgentní příjem. Pacienti už nemusí přemýšlet, kterou službu první pomoci navštívit. Nový je taky prostor pro příjem pacientů. Tam totiž lidé musí zamířit jako první.

Nová pohotovost pro dospělé v Baťově nemocnici ve Zlíně

„Po pravé straně je malá čekárna, kde jsou dvoje dveře. Jedna místnost slouží k příjmu pacientů a ve druhé je registrace. Tam pacient přichází se svým akutním problémem, kde je sestra, která zhodnotí jeho zdravotní stav a jeho potíže. Na základě toho rozhodne, jestli má být vyšetřený ihned anebo může počkat, a ve které ambulanci,“ popisuje primář urgentního příjmu Baťovy nemocnice Michal Pisár.

Nový systém také automaticky odešle údaje o pacientovi do příslušné ambulance. „Máme společný klientský informační systém, takže to, co sestra zadá při registraci, tak kolegové vidí i v ambulancích, jaké má potíže, s čím přichází a podle toho si jej mohou zavolat z čekárny do ambulance,“ dodává primář.

Pacient, který přichází na urgentní příjem, musí s sebou mít kartičku pojištěnce, občanský průkaz, telefonní kontakt a důležité je, pokud je pacient od někoho odeslán, třeba od svého praktického lékaře nebo specialisty, měl doporučení, ve kterém je specifikováno, proč byl odeslán na urgentní příjem.

Podle primáře Michala Pisára zatím zdravotníci nezaznamenali žádné problémy na přestěhované pohotovosti. Pokud nemůžou trefit, poradí jim zdravotnický personál na kterékoli recepci nebo vrátnici. Podél řeky jsou pro pacienty informační tabule, které je k urgentnímu příjmu navigují.

Bohužel zatím nemáme ty služby ještě dostatečně pokryty tak, abychom si mohli říct, že máme vyhráno. Takže řešíme to denně.
Michal Pisár, primář Oddělení urgentního příjmu Baťovy nemocnice ve Zlíně

Problém mají ale zdravotníci s obsazeností směn. „Máme problém tu službu pokrýt. A to poměrně akutně, protože není ochota ze strany lékařů tuto službu řešit, přesto, že se bavíme o tom, že ošetříme za den třeba dvacet až pětadvacet lidí. Bohužel zatím nemáme ty služby ještě dostatečně pokryty tak, abychom si mohli říct, že máme vyhráno. Takže řešíme to denně,“ konstatoval primář.

Nová pohotovost pro dospělé v Baťově nemocnici ve Zlíně

Pohotovost slouží lidem s akutně zhoršeným zdravotním stavem. Například při akutním onemocnění dýchacích cest nebo bolestech pohybového aparátu. Pohotovost by ale neměli lidé využívat jako zástup praktického lékaře, nebo třeba k předepsání léků.

„V desítkách procent se nám tady vyskytují pacienti, kteří mají problém třeba dva tři dny, ale z různých důvodů prostě nejdou ke svému praktickému lékaři. Těch důvodů je celá řada a takových pacientů je opravdu hodně,“ dodal Michal Pisár.

Pohotovost je otevřena každý všední den od 17 do 21 hodin. O víkendech a ve svátky od osmi do 21 hodin. Urgentní příjem primárně ošetřuje pacienty ohrožené na životě nebo s akutními obtížemi. Služba je dostupná nepřetržitě sedm dní v týdnu.

Spustit audio

Související