Nadaným žákům přizpůsobují některé základní školy výuku a nabízejí takovým dětem speciální hodiny

19. říjen 2023 08:25

V Česku jsou podle údajů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy více než dva tisíce nadaných žáků základních škol. Při běžné výuce se často nudí, nebo dokonce vyrušují. Situace složitá pro samotné dítě, jeho spolužáky i pedagoga. V některých školách proto takovým dětem nabízí speciální hodiny.

Základní škola Krčín v Novém Městě nad Metují na Náchodsku. Začíná nová hodina a skupina dětí nadaných na matematiku se přesunuje do knihovny.

Čtěte také

Jde o žáky prvních až třetích tříd, ve speciální hodině je čekají věci, které v běžných osnovách nejsou. Učitel Zbyněk Kašpar jim na začátek rozdává pracovní listy. „A smyslem toho je, že tam máte vždy 9 teček. Jedna z nich je zvýrazněná, ta je startovací. A dole máte pomocí šipek napsaný kód.“

Na to o chvíli později navazuje další zadání. Programování robotických včel. „Ona neví, co má dělat. A vy budete tu včelu řídit, právě pomocí těch šipek.

Podobné hodiny mají v této škole i starší děti s nadstandardními znalostmi matematiky a individuálně se pracuje i s těmi, které vynikají v jiných oblastech, říká speciální pedagožka Ivana Hanušová. „To má vlastně dvě funkce. Aby se děti rozvíjely, ale zároveň, aby se také potkávaly. Protože jsou jiné.

Nadaným žákům přizpůsobují některé základní školy výuku a nabízejí i speciální hodiny

Být výjimečný není podle Ivany Hanušové pro děti žádná výhra. Mezi vrstevníky často nezapadají, potíže s nimi někdy mají i samotní učitelé. „Mohou se dostat do konfliktu i s dospělým člověkem, protože se někdy může zdát, že mají až přihlouplé otázky nebo jdou hodně do detailů. Pak naráží na nedorozumění. I když se upřímně ptají, tak dospělý člověk to může vyhodnotit jako provokaci.

Čtěte také

Jinak se nadané děti chovají i mimo vyučovací hodiny. Často potřebují víc klidu než ostatní a v téhle škole jim proto vytvořili tzv. zónu klidu. Tou je knihovna.

„O velké přestávce si tam mohou vzít svačinu. A je to podmíněné tím, že tam se skutečně nemluví, jen se tam odpočívá, vysvětluje Ivana Hanušová.

Podle posledních statistik Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy je v českých základních školách 2171 nadaných žáků, přes 800 z nich patří mezi mimořádně nadané. Doporučení jak s nimi pracovat připravil pro školy Národní pedagogický institut.

Spustit audio

Související