Monopol Českých drah končí. Radní se dohodli s Arrivou, bude jezdit z Rožnova, Vsetína i Starého Města
Radní Zlínského kraje dnes schválili uzavření nových smluv se společnostmi České dráhy a Arriva vlaky, které budou od 15. prosince letošního roku zajišťovat veřejnou drážní dopravu v kraji.
Skončí tím dosavadní monopol Českých drah v osobní železniční dopravě v kraji. Záměr již v lednu posvětili krajští zastupitelé. Smlouvy budou podepsány v pátek.
"Nové smlouvy zohledňují navýšení objednávaných vlakových kilometrů o 34 procent ročně oproti současnému stavu. Věříme, že posílení nabídky vlakových spojů přispěje k zastavení negativního trendu úbytku cestujících a přilákání cestujících nových," uvedl hejtmanův náměstek Pavel Botek (KDU-ČSL). Kraj to bude ročně stát zhruba o 300 milionů korun více než dosud, což kritizovali někteří zastupitelé. Dosud činily roční výdaje kraje na vlaky zhruba 300 milionů korun.
Jak dostane kraj lidi z aut do vlaků? Přečtěte si, kde a za kolik budou jezdit České dráhy a Arriva
Monopol Českých drah ve Zlínském kraji skončí.
Kraj podle Botka vzhledem k časové náročnosti veřejné soutěže zvolil formu přímého zadání.
"Po dobu několika měsíců jsme jednali se čtyřmi dopravci. Smlouvy jsme se nakonec rozhodli uzavřít se společnostmi České dráhy a Arriva vlaky, které pro jednotlivé provozní soubory předložily nejnižší nabídkové ceny a zároveň splnily námi stanovené standardy a požadavky co do kvality vozidel i kvality poskytovaných služeb ve vlacích, stanicích a zastávkách," uvedl Botek.
České dráhy budou zajišťovat dopravu na linkách spadajících do dvou provozních souborů o celkovém ročním objemu přes 1,8 milionu vlakových kilometrů. Jde o linku Přerov - Břeclav a linky mezi Otrokovicemi a Vizovicemi, Kroměříží a Vizovicemi, Veselím nad Moravou a Zlínem a Přerovem a Zlínem.
Arriva vlaky bude zajišťovat linky patřící do jednoho provozního souboru, a to linky z Rožnova pod Radhoštěm do Bylnice, ze Vsetína do Velkých Karlovic, mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Bylnicí a Uherským Brodem a Luhačovicemi. Roční výkon je 1,87 milionu vlakových kilometrů.
Smlouva s Českými drahami bude do roku 2023, důvodem je podle kraje předpokládané dokončení elektrifikace trati Otrokovice - Vizovice. "Po spuštění elektrického provozu by se měly tyto soubory náležitě upravit a vysoutěžit nové smlouvy," uvedla mluvčí kraje Alena Kousalová. Smlouva s Arriva vlaky je desetiletá.
"V průběhu jednoho a půl až dvou let vyhodnotí kraj nový model veřejné dopravy. Ve smlouvách s dopravci si nechává možnost redukovat nebo navyšovat objednaný rozsah dopravy až o 25 procent v každém z provozních souborů," uvedl Botek.
O výběru provozovatele linek v rámci provozního souboru D ještě nebylo rozhodnuto. Jde o linky Kroměříž - Zborovice a Kojetín - Valašské Meziříčí - Rožnov pod Radhoštěm. Ostatní části budou podle mezikrajské smlouvy provozovány Olomouckým či Jihomoravským krajem.
Související
-
Jak dostane kraj lidi z aut do vlaků? Přečtěte si, kde a za kolik budou jezdit České dráhy a Arriva
Monopol Českých drah ve Zlínském kraji skončí.
-
Revoluce na železnici. Kraj chce na tratě mezi Starým Městem, Bylnicí a Rožnovem pustit Arrivu
Železniční dopravu ve Zlínském kraji by mohl v příštích deseti letech nově zajišťovat vedle Českých drah i soukromý dopravce.
-
Nic do Brna, mnoho do Vysokého Pole. Starostové z jižního Valašska se s krajem dohadují o dopravě
Starostové jižního Valašska nesouhlasí s plánovanou změnou autobusových jízdních řádů, které mají začít platit od letošního prosince.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Odboráři opustili zasedání tripartity. Chtěli na něm řešit výrok Drobila o tom, že odbory jsou nepřítel
-
Cenu K. H. Borovského získal šéfredaktor Českého rozhlasu Plus Josef Pazderka, uspěl i Jan Fingerland
-
Hamás přistoupil na Egyptem předložený návrh dohody o příměří s Izraelem. Ten je k němu skeptický
-
Běželo se mi skvěle. Homoláč nechtěl uvěřit, že jsem vyhrál, říká překvapivý šampion v maratonu Edlman