Monopol Českých drah končí. Radní se dohodli s Arrivou, bude jezdit z Rožnova, Vsetína i Starého Města

Arriva vlak, vlaky, dopravce, nádraží
Arriva vlak, vlaky, dopravce, nádraží

Radní Zlínského kraje dnes schválili uzavření nových smluv se společnostmi České dráhy a Arriva vlaky, které budou od 15. prosince letošního roku zajišťovat veřejnou drážní dopravu v kraji.

Skončí tím dosavadní monopol Českých drah v osobní železniční dopravě v kraji. Záměr již v lednu posvětili krajští zastupitelé. Smlouvy budou podepsány v pátek.

"Nové smlouvy zohledňují navýšení objednávaných vlakových kilometrů o 34 procent ročně oproti současnému stavu. Věříme, že posílení nabídky vlakových spojů přispěje k zastavení negativního trendu úbytku cestujících a přilákání cestujících nových," uvedl hejtmanův náměstek Pavel Botek (KDU-ČSL). Kraj to bude ročně stát zhruba o 300 milionů korun více než dosud, což kritizovali někteří zastupitelé. Dosud činily roční výdaje kraje na vlaky zhruba 300 milionů korun.

Jak dostane kraj lidi z aut do vlaků? Přečtěte si, kde a za kolik budou jezdit České dráhy a Arriva

Arriva vlak, vlaky, dopravce, nádraží

Monopol Českých drah ve Zlínském kraji skončí.

Kraj podle Botka vzhledem k časové náročnosti veřejné soutěže zvolil formu přímého zadání.

"Po dobu několika měsíců jsme jednali se čtyřmi dopravci. Smlouvy jsme se nakonec rozhodli uzavřít se společnostmi České dráhy a Arriva vlaky, které pro jednotlivé provozní soubory předložily nejnižší nabídkové ceny a zároveň splnily námi stanovené standardy a požadavky co do kvality vozidel i kvality poskytovaných služeb ve vlacích, stanicích a zastávkách," uvedl Botek.

České dráhy budou zajišťovat dopravu na linkách spadajících do dvou provozních souborů o celkovém ročním objemu přes 1,8 milionu vlakových kilometrů. Jde o linku Přerov - Břeclav a linky mezi Otrokovicemi a Vizovicemi, Kroměříží a Vizovicemi, Veselím nad Moravou a Zlínem a Přerovem a Zlínem.

Arriva vlaky bude zajišťovat linky patřící do jednoho provozního souboru, a to linky z Rožnova pod Radhoštěm do Bylnice, ze Vsetína do Velkých Karlovic, mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Bylnicí a Uherským Brodem a Luhačovicemi. Roční výkon je 1,87 milionu vlakových kilometrů.

Smlouva s Českými drahami bude do roku 2023, důvodem je podle kraje předpokládané dokončení elektrifikace trati Otrokovice - Vizovice. "Po spuštění elektrického provozu by se měly tyto soubory náležitě upravit a vysoutěžit nové smlouvy," uvedla mluvčí kraje Alena Kousalová. Smlouva s Arriva vlaky je desetiletá.

"V průběhu jednoho a půl až dvou let vyhodnotí kraj nový model veřejné dopravy. Ve smlouvách s dopravci si nechává možnost redukovat nebo navyšovat objednaný rozsah dopravy až o 25 procent v každém z provozních souborů," uvedl Botek.

O výběru provozovatele linek v rámci provozního souboru D ještě nebylo rozhodnuto. Jde o linky Kroměříž - Zborovice a Kojetín - Valašské Meziříčí - Rožnov pod Radhoštěm. Ostatní části budou podle mezikrajské smlouvy provozovány Olomouckým či Jihomoravským krajem.

Spustit audio

Související