Lávku v Kroměříži zajistí lana. Bourat se nemusí, radnice chce začít opravy do konce roku

Na projektu na opravu lávky pracuje stavební fakulta Vysokého učení technického v Brně (VUT).

Kroměřížská radnice chce ještě do konce letošního roku zahájit opravu lávky pro pěší přes řeku Moravu.

Na projektu na opravu lávky pracuje stavební fakulta Vysokého učení technického v Brně (VUT). Termín dodání dokumentace nutné pro vyřízení stavebního povolení je 30. září, kompletní projekt by město podle smlouvy mělo obdržet do konce listopadu letošního roku.

Lávka by měla být nejdříve staticky zajištěna externími lany. Podle smlouvy následně odborníci VUT lávku posoudí, zda a případně za jakých podmínek ji bude případně možné otevřít pro pěší provoz.

Podle vedení radnice by se tak mohlo stát ještě do zimy. Druhá etapa prací, sanace povrchu lávky a opěr mostu, by se podle odborníků dala odložit na jaro.

Lávka je od 15. prosince 2017 zavřená kvůli kontrole, kterou starosta nařídil poté, co se v Praze zřítila lávka postavená podobným způsobem. Diagnostiku lávky dostali na starost odborníci z Ústavu betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně. Dospěli k tomu, že část nosných lan lávky je poškozena korozí a že je nutné lávku opravit.

Poškozená lávka v Kroměříži

Podle Ladislava Klusáčka, který vedl tým odborníků VUT, je rozhodující poškození nosných lan korozí na jedné straně lávky, a to důsledkem nekvality při výstavbě. Poškozená jsou i některá lana na druhé straně lávky.

Podle závěrů týmu VUT lze ale lávku opravit, není v havarijním stavu jako například podobná lávka v Nymburce ve Středočeském kraji, která byla zbourána.

Lávka pro pěší v Kroměříži byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů. Lávka odolala při velkých povodních v roce 1997, kdy pouze přišla o zábradlí, které bylo tehdy odstraněno, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy. Po záplavách bylo zábradlí instalováno zpět a lávka byla pečlivě zkontrolována. Přestála také povodně v letech 2006 a 2010, kdy ale také muselo být zábradlí odstraněno.

Testování lávky v Kroměříži
Spustit audio

Související