Lanovce na Pustevny by určitě slušela modernizace, kvůli vysokým nákladům se odkládá na neurčito

17. únor 2023 10:42

Plánovaná modernizace lanovky z Ráztoky na Pustevny hned tak nebude. Důvodem jsou peníze. A taky komplikace při případném čerpání dotací, protože lanovku provozuje soukromá společnost. Na situaci upozornila MF Dnes. Na podrobnosti jsme se ve vysílání Českého rozhlasu ptali ředitele společnosti Pustevny Petra Lessyho.

Jaké změny jste chtěli na lanovce udělat?

Máme vydané dosud platné stavební povolení, kde lanová dráha Ráztoka – Pustevny měla být nahrazena kabinovou lanovkou, která by místo dnešních 18 podpěr měla mít pouze osm. To znamená, že by vedla ve větší výšce. A na této dráze by mělo být 26 odpojitelných kabin. Takže tak vypadalo stavební povolení a celý proces schvalování před tím záměrem, který jsme měli.

Kolik by to stálo ve vašich představách?

No, to je obrovský problém, protože za tu dobu, jak se dramaticky změnily ceny stavebních materiálů, ale i dodavatelé technologií, tak dnes se včetně těch doprovodných staveb pohybujeme v nákladech víc než 250 milionů korun. Což je pro soukromý kapitál návratnost v podstatě v říši snů.

Čtěte také

My nejsme – a to musím tady zdůraznit – typická nebo lyžařská lanovka, my sloužíme jako veřejná drážní doprava. Už od roku 2015 máme licenci jako veřejná drážní doprava a taky jezdíme podle jízdního řádu. Takže když to porovnám, tak máme podobný statut jako třeba lanovka na Petřín a podobně. To znamená, i když přijde jeden člověk v listopadu, tak ho musíme přepravit z Ráztoky na Pustevny.

Obce v okolí Pusteven také lanovku podporují z mnoha důvodů. Proč tedy není možné získat na modernizaci lanovky dotace z veřejných zdrojů?

Zatím žádný takový dotační titul nebyl vypsán. V tento okamžik dotace, které jsou běžné v zahraničí na takový provoz takových lanových drah, vlastně v České republice není možno získat. A je to škoda, protože lanové dráhy patří k těm nejefektivnějším a nejekologičtějším způsobům přepravy cestujících.

V jakém stavu se teď lanovka nachází? Jak potřebná je její modernizace z hlediska bezpečnosti?

Co se týká bezpečnosti, tak tady můžu jednoznačně říct, že potřeba modernizace není, protože lanovka je z roku 1987, je to Tatrapoma TS-2 se 162 dvojsedačkami. A je ve výborném stavu, protože, jak jsem říkal, musíme plnit všechny zákonné normy jak podle zákona o drahách, tak i podle státních norem. To znamená, u nás jsou pravidelné revize, dokonce některé děláme častěji, než požaduje zákon. A lanovka je ve výborném stavu, takže tady o bezpečnost vůbec nejde.

Kvůli tomu, že není ta modernizace, tak jsou tam spíš jen takové drobnosti na úkor komfortu. Například když nastupuje maminka nebo senior, tak tu lanovku musíme na tu vteřinu dvě zastavit, aby mohli nasednout, a tím pádem se zastavuje celá lanová dráha. Proto se cestující ptají, proč lanovka zastavuje – protože sedačky nejsou odpojitelné.

Dnešní standard pro tak dlouhé lanové dráhy je samozřejmě odpojitelné sedačky nebo odpojitelné kabiny. To znamená, že při nastupování nedochází k zastavení té lanové dráhy.

V letošním roce tedy vyprší a stavební povolení na modernizaci lanovky. Budete usilovat o jeho prodloužení?

To je ještě to běh na dlouhou trať, otázka řady diskusí a nevíme, jak se bude situace vyvíjet. Jsme teprve na začátku roku, takže uvidíme. Já myslím, že to předčasné, jestli budeme žádat o prodloužení tohoto stavebního povolení.

Spustit audio

Související