K nesouhlasu se stavbou stožárů vysokého napětí mezi Slušovicemi a Slavičínem se připojily i Luhačovice
Desítky let plánovaná stavba stožárů vysokého napětí mezi Slušovicemi a Slavičínem opět vyvolává diskuse. Nesouhlasné stanovisko a obavy vyjádřily některé dotčené obce, ke kterým se aktuálně připojily i Luhačovice.
Společnost EG.D se znovu snaží prosadit stavbu stožárů vysokého napětí mezi Slušovicemi a Slavičínem na Zlínsku. Celkem je to 29 a půl kilometru dlouhé nadzemní vedení.
Kromě obcí se na plánované trase nachází také přírodní celky, elektrické vedení má protínat Vizovické vrchy, Chráněnou krajinnou oblast Bílé Karpaty nebo Luhačovické zálesí, z kulturních památek pak poutní místo Provodov – Malenisko nebo vzácné orchidejové louky u Petrůvky.
Několik desítek let připravovaná investice se nelíbí dotčeným obcím. Obávají se totiž o znehodnocení krajiny, lesů, léčivých pramenů nebo úbytek vody v krajině.
Celkem sedm obcí, například Provodov, Petrůvka nebo Želechovice nad Dřevnicí se spojily se spolky a společně vyjádřily nesouhlas. Požadují přepracovat trasu s ohledem na ochranu krajiny. Nově se s nesouhlasem připojilo i lázeňské město Luhačovice. Nezávislý starosta Marian Ležák má obavy o dopad na cestovní ruch a léčivé prameny.
Důvody pro vybudování části sítě velmi vysokého napětí mezi Slušovicemi a Slavičínem
Hlavním důvodem je bezpečnost a zajištění distribuce elektřiny - tak odpověděl na dotazy Českého rozhlasu mluvčí společnosti EG.D Roman Šperňák:
Podle Šperňáka nebylo možné zapracovat do dokumentace změnu trasy. Zároveň mluvčí uvedl, že společnost využila rady odborníků a pracovala s ohledem na krajinný ráz. Pro výstavbu vedení vysokého napětí je i Energetická agentura Zlínského kraje. Potvrdila to ředitelka Miroslava Knotková.
Historie projektu
Původní záměr vybudovat stožáry vysokého napětí pochází z konce 90. let. Tehdejší trasa vedla přímo přes rekreační území v Pozlovicích, vzniklo proto občanské sdružení a místní sepsali petici.
V roce 2006 se případ dostal k ústavnímu soudu. Energetici po prohraném řízení trasu mírně přepracovali do nynější podoby.
Snahy o investici na několik let utichly. Až v roce 2017 zveřejnila energetická společnost, tehdy E-ON, záměr znovu. S tím rozdílem, že oproti původní verzi už trasa nevedla přímo přes obec Pozlovice. Obyvatelé dotčených obcí tehdy přesto sepsali i petici, která měla víc než 8300 podpisů. Petici tehdy přijal bývalý hejtman Jiří Čunek z KDU-ČSL. V odpovědi, která je veřejně dostupná, tehdy petentům sdělil, že Zlínský kraj záměr podporuje. V roce 2020 vypracoval investor dokumentaci, kterou ale krajští úředníci vrátili k přepracování.
Jaký je další postup
Energetická společnost oznámila záměr a odevzdala vypracovanou dokumentaci, která je potřebná k vydání stanoviska EIA, tedy vyhodnocení vlivů na životní prostředí. Veškeré dokumenty jsou i veřejně dostupné.
Zlínský kraj si aktuálně nechává zpracovat oponentní posudek a součástí procesu bude i veřejné projednání. Závěrem pak úřad vydá závazné stanovisko EIA.
Související
-
Vlaky projíždějící Otrokovicemi budou mít zpoždění celé léto, opravy potrvají až do konce srpna
Správa železnic potvrdila, že vlaky na druhém železničním koridoru mezi Břeclaví a Přerovem budou mít zpoždění až do konce srpna.
-
Jak pokračují stavby dálnic ve Zlínském kraji?
Důležité dopravní stavby ve Zlínském kraji – dálnice D55 v úseku od Babic do Starého Města a dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem by měly být hotové v roce 2024.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Válka skončí, až Rusko pochopí, že nedokáže vyhrát.‘ Fico v Rusku podle Applebaumové nic nezmění
-
Raketa Orešnik je pro Putina nástroj propagandy. Rusko nemá kapacity na sériovou výrobu, říká Macko
-
Fotbalisté Sparty s Teplicemi uhráli remízu 1:1. Ztráta na vedoucí Slavii může narůst až na 14 bodů
-
Dřevorubci v Krompachu pokáceli strom, který letos během adventu ozdobí pražské Staroměstské náměstí