Vlaky projíždějící Otrokovicemi budou mít zpoždění celé léto, opravy zabezpečovacího zařízení potrvají až do konce srpna

10. červen 2022 12:06

Správa železnic potvrdila, že vlaky na druhém železničním koridoru mezi Břeclaví a Přerovem budou mít zpoždění až do konce srpna.

Čtěte také

Pochybení nákladního dopravce, který v úterý 7. června 2022 nerespektoval návěstidlo, mělo za následek zkrat a stržení trakčního vedení a poškození zabezpečovacího zařízení na železniční trati u Otrokovic. Škoda na trakčním vedení a dalších částech infastruktury v místě mimořádné události byla vyčíslena na 300 tisíc korun, následky této události budou ale výrazně dražší.

Podle Správy železnic bude obnova zabezpečovacího zařízení trvat až do konce srpna. Aktuální výše předpokládaných nákladů na opravy v úseku mezi Napajedly a Tlumačovem dosahuje 59 milionů korun.

Od úterý nabíraly především rychlíky zpoždění převyšující jednu hodinu, část osobních vlaků byla zrušena. Jednotliví dopravci postupně zavedli opatření, která by cestujícím usnadnila jízdy na této trati, většinou formou náhradní autobusové dopravy.

Omezení se týká také řidičů. Přejezdy na trati mezi Otrokovicemi a Napajedly jsou totiž do konce sprna také v provizorním režimu. Jedná se o přejezdy směrem na Halenkovice a Žlutavu a o přejezd vedoucí na soukromý pozemek. Na těchto přejezdech není funční zabezpečovací zařízení, proto je tu rychlost vlaků snížena na deset kilometrů za hodinu a projíždějící vlaky tady musí houkat.

Co je zabezpečovací zařízení?

Zabezpečovací zařízení je souhrnné pojmenování celého souboru systémů a zařízení pro dálkové ovládání tratí a stanic a kontrolu bezpečné jízdy vlaků. Umožňuje například dálkové ovládání výhybek, řídí funkci návěstidel, signalizace na železničních přejezdech a předává informace o poloze vlaku.

Bez činnosti toho zařízení se provoz neřídí dálkově, ale všechno musí zajistit místní obsluha (tj. například musí ručně přestavovat a zamykat výhybky, každý vlak si musí předat výpravčí mezi jednotlivými stanicemi a zkontrolovat, že opravdu místem projel celý, atd.). K přejezdům se smí vlaky přibližovat maximálně 10 km/hod. a houkat. Toto vše v souhrnu provoz zpomaluje.

Rozsah poškození zabezpečovacího zařízení v Tlumačově a Otrokovicích

Spálené trolejové vedení zkratovalo zabezpečovací zařízení a způsobilo vyhoření některých kabelů a důležitých řídicích součástí zabezpečovacího zařízení v Tlumačově a Otrokovicích. V případě Otrokovic bylo poškození zabezpečovacího zařízení rozsáhlejší a bude nutné ho prakticky kompletně vyměnit.

V Tlumačově bude oprava o něco jednodušší a rychlejší. Vše se odvíjí od dostupnosti potřebných technologií a komponent, aby bylo možné vytvořit zabezpečovací zařízení na míru konkrétní trati. 

Všechny okolnosti mimořádné události jsou předmětem šetření, které bude uzavřeno určením odpovědnosti. S viníkem se pak následně řeší způsobená škoda.

Dvoukolejná elektrizovaná celostátní trať číslo 330 propojuje Přerov s Břeclaví. Je součástí druhého koridoru. Z Přerova vede přes Hulín, Otrokovice, Staré Město na Uherskohradišťsku, Moravský Písek a Rohatec na Hodonínsku a Hodonín do Břeclavi.

autoři: Lukáš Veselý , Růžena Vorlová
Spustit audio

Související