Dvakrát hrozil zánik, záchranou byli letečtí nadšenci. Muzeum letadel v Kunovicích funguje už 48 let

Být v Kunovicích a nenavštívit letecké muzeum, to je jako kdybyste v Kunovicích ani nebyli.

Jednak jsou v něm k vidění stroje s dlouhou i kratší historií. 

Naganský expres už stojí v Leteckém muzeu

A pak je to muzeum, v kterém se smí sahat na vystavené exponáty a ještě nahlížet do jejich interiéru.

Aktuálně je vystaveno 22 strojů, z toho 8 dopravních, 3 sportovní a 11 vojenských letadel, vrtulník, výzbroj Československé lidové armády, taky dva trupy a křídlo L-610, přibližovací radiolokátor či vlečný terč, ale to pořád ještě není všechno.

Můžete si poslechnout radiokomunikaci s věží Kunovice, to je ukázka jedné formy letectví v minulém století. Všechny vystavené letouny už patří do kategorie památek a dá se říct, že jsou rok od roku vzácnější.

"Naganský expres" čeká v Kunovicích stěhování. Po složení bude na nové ploše v Leteckém muzeu

Letecký speciál Tu-154 na trase do leteckého muzea v Kunovicích

Lidé z Leteckého muzea v Kunovicích na Uherskohradišťsku připravují stěhování bývalého vládního letounu Tu-154 na nově získaný pozemek v areálu muzea.

Ovšem největším trhákem současnosti je tzv. Naganský expres. To je legendární letoun Tupolev TU 154M, který před dvaceti lety dopravil domů zlaté hokejisty z olympiády v Naganu. Jeho transport do muzea 3. března 2018 sledovaly desítky zájemců, někteří možná snili i o tom, že z letadla vystoupí třeba Jaromír Jágr. Sen zůstal snem, ale kdo ví, třeba se jednou podívat přijede. „Túčko“ je největší exponát v historii kunovického muzea, které bude mít v roce 2020 půl století.

V roce 1970 ho založili členové Slováckého aeroklubu Alois Hráček a Jiří Marek. Nejdříve fungovalo jako muzeum letadel, která se vyráběla přímo v Kunovicích nebo v kooperaci s jinými továrnami. Prvním exponátem byl podle písemných záznamů stroj L 29A akrobat z aeroklubu Jaroměř. Muzeum bylo umístěno v areálu tehdejšího národního podniku LET Kunovice a nebylo přístupné veřejnosti.

Naganský expres už stojí v Leteckém muzeu

V polovině 80. let minulého století mu hrozil dokonce zánik, protože v závodu už nebylo možné letadla skladovat a jiné prostory nebyly k dispozici. To už mělo muzeum 15 letounů. Vypadalo to, že není žádné jiné řešení než nechat celou sbírku sešrotovat. Východisko z nouze se naštěstí našlo, když tehdejší ředitel podniku vydal povolení na dočasný přesun exponátů v areálu letiště do místa, kterému se říkalo Hektary. To bylo v srpnu 1985 a za dva roky se situace opakovala.

Vedení závodu ani ostatní instituce včetně okresního národního výboru, neměly zájem o vybudování trvalého muzea, a tak se jeho správcem stal Slovácký aeroklub a tím ho zachránil. Přispíval na údržbu, i na nákup nových exponátů a hlavně jednal o zajištění nového pozemku pro muzeum.

Protože muzeum existuje dodneška, je jasné, že pozemek pro sbírku se našel, stejně jako zájemce o provozování muzea a rozšiřování jeho expozice. Není to nikdy jiný než Aeroklub.

Naganský expres už stojí v Leteckém muzeu
Naganský expres už stojí v Leteckém muzeu
Naganský expres v Kunovicích

Související