Bez myšlenky je umění plytké a vyprázdněné, říká velký talent královéhradecké kultury Eduard Bičiště

15. březen 2024

Představíme vám Eduarda Bičiště, výjimečného devatenáctiletého kluka z Hradce Králové, který rád kreslí. A to tak dobře, že se už v 16 letech stal Talentem královéhradecké kultury, před dvěma lety také se svými pracemi zvítězil v národním kole Mezinárodního bienále figurální kresby a malby dětí a mládeže. Dvakrát se mu podařilo získat stipendium v programu pro nadané umělce.

V současné době se podílí i na tvorbě podoby nové lavičky pro město Litomyšl. Jsem moc rád, že Eduard Bičiště přijal naše pozvání k rozhovoru.

My se ale nevidíme poprvé, protože to bude asi rok, co jste byl u nás ve studiu se svojí paní učitelkou francouzštiny z Gymnázia Boženy Němcové v Hradci Králové. A povídali jsme si o Francii, kde jste studoval, a také o francouzském divadle, kterému se věnujete.
Žil jsem ve Francii rok, byl jsem tam na výměnném pobytu v rámci studií na gymnáziu, takže jsem tam studoval, ale na prázdniny jsem se vracel domů. Tedy byl to takový studijní pobyt. Studijní rok.

Stipendium MenART jsem získal poprvé k malíři Tomáši Císařovskému. A podruhé jsem součástí programu u sochaře Čestmíra Sušky.
Eduard Bičiště, výtvarník

Francie je známá nejen skvělým vínem, ale právě také uměním. Měl jste možnost se tam vzdělávat i v malířství a kreslení?
Co se týče výtvarného směru, tak jsem si dal takovou roční pauzu ve Francii, protože jsem tam byl v místě, kde to nebylo úplně živé. Veřejný prostor a umělecká veřejnost tam moc nefungovala. Ale myslím si, že pobyt ve Francii byl v rámci myšlenkového pochodu a ve vývoji mých myšlenek, obohacující.

Čtěte také

Jak jste se vůbec dostal k malování?
Začal jsem kreslit odmalička, od šesti nebo sedmi let jsem chodil na ZUŠ Střezina, kam mě přihlásili rodiče. Ti mi řekli, že to mám povinně, že tam prostě budu chodit a hotovo. Jen mi dali na výběr obor. Tak jsem říkal, že bych chtěl kreslit, odmalička to byl můj koníček. A potom se mi to začalo ohromně líbit.

Měl jste tam asi také výborné učitele, kteří vás vedli.
Vystřídal jsem tři učitele. Ale s Markem Bělohlávkem v jeho ateliéru jsem nejdéle, už asi desátým nebo jedenáctým rokem. On vede výuku velice volným způsobem, většinou zadá téma celé třídě a poté si jde každý z nás vlastním směrem. Svým způsobem interpretujeme dané téma a někdy ho dokonce i úplně opustíme.

Co rád malujete?
Já moc nemaluji. Raději kreslím.

Ve výtvarném umění jde o citlivost k tvaru a mně se nejlépe přemýšlí o tvaru v prostoru. Ale vizuální složka vše v umění propojuje.
Eduard Bičiště, výtvarník

To mi musíte vysvětlit, jaký je rozdíl mezi kreslením a malováním?
Malování je práce s barvami, malba se štětcem, mohou se používat různé podklady, ale nejtradičnější je plátno nebo šepsovaný papír. Používají se barvy olejové, akrylové, vodovkové a podobně. Zatímco kresba je založená na tom, že pracujete s linkou, děláte tužkou nebo fixem. A já jsem tedy spíš kreslíř.

Čtěte také

A co teda nejraději kreslíte? Krajinky nebo postavy?
Dlouhodobě jsem kreslil postavy, to se mě drželo poměrně dlouho. A teď jsem přešel k objektu. Většina kreseb jsou návrhy k objektům, které se potom snažím nějakým způsobem realizovat. Takže nějaké instalace a podobně.

Tuším, že právě pan učitel Bělohlávek měl nápad, že byste se mohl ucházet o roční stipendium v programu Akademie MenART. Můžeme vysvětlit, o co jde?
MenART je stipendijní program pro mladé umělce. V podstatě mladý umělec, ve věku tak 12 až 20 let, se spolu s mentorem, což může být učitel ze základní umělecké školy nebo prostě třeba jen rodič, přihlásí na tento program k nějakému významnému umělci z české scény. A potom s ním rok konzultují, scházejí se a celé to vyvrcholí výstavou v Litomyšli.

Eduard Bičiště je velkým talentem královéhradecké kultury

Vy jste hned dvakrát získal stipendium MenART.
Poprvé to bylo k malíři Tomáši Císařovskému, to bylo v roce 2019. A podruhé to byl nyní, kdy jsem součástí programu u sochaře Čestmíra Sušky.

Děláme projekty, které nás mají naučit přemýšlet o veřejném prostoru. O tom, co se tam děje a jak my do něj můžeme intervenovat.
Eduard Bičiště, výtvarník

Takže už nejste jen kreslířem, ale i sochařem. Protože prý vyrábíte i šperky.
Beru to tak, že ve výtvarném umění jde o citlivost k tvaru, k nějakému návrhu nebo konceptu. A v případě, že vnímáte ten tvar pouze jako reprezentaci, jako nějaký znak, tak je vlastně jedno, jakým způsobem ho zpracujete. Mně se nejlépe přemýšlí o tvaru v prostoru. Ale zase je spousta lidí, kterým to víc sedí na obraze nebo ve videu. Zdá se mi, že ty sféry jsou velmi promíchané proto, že vizuální složka to v umění všechno propojuje. A v případě, že jste na to citlivý, vnímáte to víc, dáváte tomu třeba větší váhu, tak v tu chvíli můžete dělat cokoliv.

Čtěte také

Jaké to je, pracovat pod takovými mentory, jako je malíř Císařovský nebo sochař Suška?
S panem Císařovským to bylo úžasné. Tam jsem byl mladší, to bylo spíše na začátku, kdy to bylo důležité v tom smyslu, že jsem do té doby dělal hodně akademickou kresbu. Soustředil jsem se na to, aby to bylo technicky správně, aby byl všechny proporce a stínování dokonalé. A od Tomáše Císařovského jsem si jako nejdůležitější odnesl, že je zapotřebí, aby mělo umění nějakou myšlenku. Bez myšlenky může být plytké, takové vyprázdněné. A u Čestmíra Sušky se věnujeme převážně veřejnému prostoru.

S tím asi souvisí právě lavička v Litomyšli.
Děláme jednak návrh lavičky pro Litomyšl, pak děláme návrhy instalací pro Řeporyje. Jsou to projekty, které nás mají naučit nějakým způsobem přemýšlet o veřejném prostoru, o tom, co se tam děje a jak my do něj můžeme intervenovat.

Vy jste stále student Gymnázia Boženy Němcové v Hradci Králové, letos vás čeká maturita. Už máte vymyšleno, kam potom zamíří vaše životní cesta?
Po maturitě mám několik možností. Buď bych šel cestou návrhářství nebo architektury. Protože k tomu návrhářství mám nějak blízko a architektura se mi jeví opět v podstatě jen jako design tvarů, až na to, že je v jiných, větších proporcích. Takže jsem si podal přihlášky na vysokou školu FA VUT Zlín a Liberec. A UMPRUMka, ale tam jsem se bohužel nedostal.

Eduard Bičiště ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Vysoká škola vám určitě přinese další možnosti a otevře další brány a dveře do světa. Pejeme, ať vám v životě vše vychází a hlavně, ař ze všeho, co budete v životě dělat, máte radost. Protože to je nejdůležitější. Děkuji za rozhovor.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související