Ve Zlíně je unikátní prezidentský vlak. Ve vozech jezdil Masaryk, Svoboda i Husák

Zlín je jednou z jeho zastávek cesty po Česku a Slovensku v rámci stého výročí vzniku republiky.

Projekt jízdy prezidentského vlaku připravily české a slovenské instituce u příležitostí oslav 100. výročí založení Československa. 

Nejstarší z vozů pochází z roku 1909, původně sloužil následníkovi rakouského trůnu Františku Ferdinandu d´Este. Vyrobila ho vagónka Ringhoffer v Praze, po vzniku Československa už jím jezdil Tomáš Garrigue Masaryk. Potvrdil to Adam Horký z Národního technického muzea.

Vagon sloužil až do roku 1959, kdy přešel do muzejních sbírek. To ho zachránilo, hrozilo, že by po přestavbě měl sloužit jako zázemí pro železniční dělníky na stavbách.

Prezidentský vlak ve Zlíně

Druhým zachráněným vozem je salonní vůz určený přímo pro Masaryka ze stejné továrny. Dostal ho v roce 1930 k 80. narozeninám. Vzhledem k tomu, že komunistický režim cíleně odstraňoval vše, co s Masarykem souviselo, měl zaniknout i vagon.

Pouze díky dnes již zesnulému Jiřímu Sedláčkovi přežil vagon do roku 1989 v železničních opravnách v Českých Velenicích. Poté mohl být postupně opraven a dnes je v majetku Českých drah.

Prezidentský vlak ve Zlíně

Třetí vagón vznikl v roce 1968, svezl se s ním Ludvík Svoboda a pak s ním jezdíval Gustáv Husák. Od letoška patří Národnímu technickému muzeu, které jej zakoupilo od Českých drah. Po roce 1990 začali prezidenti postupně volit jiné druhy dopravy.

Součástí soupravy je ještě renovovaný rychlíkový vůz ze 30. let minulého století, ve kterém je expozice prezidentů a jejich cestování po železnici.

Prezidentský vlak ve Zlíně
Prezidentský vlak ve Zlíně
Prezidentský vlak ve Zlíně
autor: Libor Netopil
Spustit audio

Související