V Ostravě-Porubě lidé znovu demonstrovali za dostavbu Rudné

16. květen 2018 20:25
Zprávy , Zprávy

Více než 100 lidí demonstrovalo dnes v Ostravě-Porubě proti zdržování dostavby prodloužené Rudné. Stavbu silnice, která zrychlí dopravu mezi Ostravou a Opavou a uleví přetíženým komunikacím v této části Ostravy, ale brzdí už řadu let majetkové spory. Organizátoři chystají další protesty, zvažují i blokádu. ČTK to řekl jeden z organizátorů Bohumil Mecner.

„Dnes to je akce zoufalých lidí, kteří si už neví rady. Je to jediná šance jak upozornit na to, co se obyvatelům Poruby nelíbí,“ řekl. Další protestní akce by se podle něj měla konat v září. Je možné, že pořadatelé přikročí k radikálnějšímu projevu nesouhlasu a zablokují některou z frekventovaných ulic.

Chceme Rudnou! Ostravané protestovali proti průtahům při stavbě výpadovky na Opavu

Protestní akci proti průtahům při stavbě výpadovky na Opavu

Pískání, křik a skandování hesla ‚Chceme Rudnou!‘ bylo včera slyšet v Ostravě-Porubě, kde demonstrovalo asi 300 obyvatel kvůli nedokončené Prodloužené Rudné. Tato silnice by měla odvést hustý provoz z ulice 17. listopadu a odklonit auta, jedoucí směrem na Opavsko a Bruntálsko. Problém je v tom, že na zhruba 400metrovém úseku se zatím stavět nemůže.

Dokončení zhruba čtyřsetmetrového úseku silnice, která je klíčovou stavbou komunikace I/11 spojující Ostravu s Opavou, je ale stále v nedohlednu. Projekt brzdí spor o věcné břemeno. Majitel sousedních parcel totiž požaduje, aby bylo možné chodit přes pozemek ve vlastnictví Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) požaduje za jeho zrušení až 20 milionů korun. ŘSD se nyní pokouší břemeno vyvlastnit.

Demonstranti dnes šli k domu člověka, který věcné břemeno uplatňuje, a na místě na znamení nesouhlasu s jeho postojem pískali a troubili. „Rozumný člověk si musí říct, že není možné, aby jeden člověk blokoval investici v řádu stovek milionů korun,“ řekl ČTK Mecner.

Starosta Poruby Petr Mihálik (ČSSD) ČTK už dříve řekl, že stavba je pro Porubany životně důležitá. Důvodem je neúnosná dopravní situace v ulicích Opavská a 17. listopadu a jejich křižovatce u restaurace Slovan. V její těsné blízkosti jsou nejen obytné domy, ale například i Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava nebo Fakultní nemocnice Ostrava. Po Opavské ulici podle statistik projede denně 15.000 automobilů, po ulici 17. listopadu podle Mihálika dokonce 19.000 vozidel. Velkou část těchto vozů by prodloužená Rudná z obytné zástavby vyvedla.

„Řekl bych, že doprava je druhotný problém. Hlavní problém je to, co to dělá se zdravím obyvatel, kteří v okolí (ulice) 17. listopadu žijí, to dál není únosné. Proto jsme se rozhodli, že dál budeme bojovat, protože prodloužená Rudná prostě musí být, a rychle,“ řekl Mihálik.

Spory o dostavbu Prodloužené Rudné se táhnou 13 let. Lidem dochází trpělivost

Stavba silnice Cheb-Karlovy Vary

Už 13 let se táhne dostavba silnice Prodloužená Rudná v Ostravě. Z klíčové čtyřproudé cesty, která propojí moravskoslezskou metropoli s Opavou a dalšími městy chybí jen asi 400 metrů. Dokončení ale blokují aktivisté. A tak desetitisíce řidičů každý den musí jezdit přes město.

Ze silnice zbývá dostavět zhruba čtyřsetmetrový úsek, stavba se ale několik let komplikuje. Úsek už má souhlasné stanovisko EIA týkající se vlivů na životní prostředí. Se stavbou silnice se v daném úseku počítalo už v roce 1969. Od roku 1980 s trasou počítá i ostravský územní plán.

Daný pozemek ŘSD koupilo v roce 2007 bez jakýchkoli závazků či věcných břemen. O dva roky později pracovníci ředitelství zjistili, že se k pozemku věcné břemeno už váže. Majitelům sousedních pozemků zaručuje právo chůze a jízdy.

zdroj: ČTK
Spustit audio