V Kunovicích před 30 lety poprvé vzlétl letoun L-610. Ambiciózní projekt skončil fiaskem

Čtyřicetimístný dopravní letoun L-610 měl být chloubou československého leteckého průmyslu.

Stroj z dílen kunovického Letu, jehož prototyp poprvé vzlétl 28. prosince 1988, se v důsledku rozpadu východního bloku a následných finančních potíží výrobce nikdy nedočkal sériové produkce.

Požadavek na vývoj největšího dopravního letadla, jaké kdy bylo v Československu zkonstruováno, vzešel ze Sovětského svazu. Tamější letecký přepravce Aeroflot měl totiž dobré zkušenosti s provozem devatenáctimístných strojů L-410 Turbolet, vyznačujících se svou nenáročností a spolehlivostí.

Ačkoliv kunovičtí inženýři mohli vyjít z poznatků nasbíraných během vývoje zmíněné čtyřistadesítky, stroj s dvojnásobnou kapacitou, přetlakovou kabinou a integrálními palivovými nádržemi v křídlech znamenal vypořádat se s řadou nových problémů. Ty plynuly i z toho, že objednavatel několikrát pozměnil technické zadání.

Vrátí se na nebe kunovická L 610? Firma zvažuje oživení třicet let starého projektu letadla

Letoun L 610

Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries vážně zvažuje oživení projektu výroby letadel L 610, což je čtyřicetimístný civilní letoun.

Výsledkem úsilí českých a částečně i ruských konstruktérů byl skoro 26 metrů dlouhý hornoplošník, poháněný dvojicí turbovrtulových motorů M-602 z pražského Motorletu. Vzhledově byl letoun podobný menší L-410, včetně charakteristických "kapes" ve spodní části trupu, do nichž se zatahoval mechanismus zadního podvozku. Na první pohled odlišujícím znakem šestsetdesítky pak byla ocasní plocha ve tvaru písmene "T". Kromě konfigurace pro 40 cestujících vznikla i nákladní, smíšená a další varianty.

Prototyp letounu poprvé vzlétl z kunovického letiště těsně před koncem roku 1988. Veřejnosti se stroj představil první únorový den následujícího roku.

Celkem bylo vyrobeno šest prototypů původní verze, označované jako L-610M. Dva z nich posloužily k předepsaným pevnostním a únavovým zkouškám, které byly nutnou podmínkou pro zařazení letadla do civilního i vojenského provozu. Výroba prvních sériových kusů měla začít v roce 1990, ale plány přerušil rozpad východního bloku.

Ztrátu odbytišť v zemích Rady vzájemné hospodářské pomoci, pro něž byl letoun určen, se společnost Let pokusila kompenzovat průnikem na nové trhy. Proto vnikly dva prototypy verze L-610G, která byla vybavena americkými motory General Electric, odlišnými vrtulemi (čtyřlisté od firmy Hamilton Standard, namísto původních pětilistých avií) a západní avionikou.

Modernizovaná šestsetdesítka se v roce 1997 představila na aerosalonu ve francouzském Le Bourget, ale ani na její sériovou výrobu nedošlo. Příčinou byly finanční potíže, do nichž se akciová společnost Let dostala.

Téměř dokončený projekt L-610G nezachránila ani americká firma Ayres Corporation, která vstoupila do kunovického podniku v polovině roku 1998 a letadlo nějaký čas neúspěšně nabízela pod názvem Ayres 7000.

Několikrát se sice objevily zprávy o údajných vážných zájemcích, žádný kontrakt však nebyl realizován a vývoj letadla nakonec definitivně skončil. Ambiciózní projekt tak má neveselou bilanci: pouhých osm dokončených prototypů.

zdroj: ČTK

Související