Trolejbusy do Štípy, Kostelce vyjedou v červnu. Na točně Vršava však pravidelně zastaví až v září

Zkouška otáčení trolejbusu na točně na Vršavě

Novými trolejbusy s bateriovým pohonem měly Kostelce, Štípy a k zoo začít jezdit už od začátku dubna. Jejich spuštění ale na poslední chvíli odložilo o dva měsíce nedořešené zastavování na Vršavě.

Nové bateriové trolejbusy začnou jezdit do zlínské zoologické zahrady Lešná, do Štípy a Kostelce až od června. Původně to mělo být od začátku tohoto týdne. Zlínský magistrát ale nestihl včas vyřídit povolení na přechod pro chodce a další záležitosti. Proto spuštění o dva měsíce odložil.

Problémy jsou v části Vršava. Schází tam přechod pro chodce se semafory k zastávce Januštice - to je u tenisových kurtů. Radnice původně zvažovala, že by se trolejbusy ve směru od Zlína otáčely na točně na Vršavě. Při testech se ale ukázalo, že je tam málo místa. „Možnost otáčení trolejbusů o 360 stupňů jsme na obratišti Vršava prověřovali už v roce 2017, když se projekt na prodloužení trolejbusové dopravy k ZOO Lešná začal připravovat. Bohužel prostor tohoto obratiště postačuje jen k jednoduché obrátce pro jízdu zpět,“ uvedl ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň. „Aby se trolejbus mohl otočit celkem o 360 stupňů, potřeboval by více místa. Můžeme to dokumentovat technickými údaji od výrobců trolejbusů. Vnější obrysový průměr zatáčení vozidel MHD se pohybuje v rozmezí 21,5–23,5 metru. Obratiště by se muselo stavebně upravit a rozšířit proti současnému stavu asi o dva až tři metry směrem k lesu,“ upřesnil hlavní dispečer Josef Polách. To je poměrně komplikované řešení, vyžadující projekt, stavební povolení a hlavně výkup pozemku od několika vlastníků. Okraj obratiště by zasáhl do profilu lesní cesty.

Po plánovaném spuštění k 1. dubnu tak hrozilo, že v místě točny na Vršavě by zastavovalo jen minimum spojů, kvůli chybějící zastávce ve směru ze Zlína. Ta ale nebude ani od prvního června. Místní si budou muset na její dobudování počkat až do září. „Plnohodnotným řešením je nová zastávka, která bude umístěna naproti současné točně. Na té zastávce pracujeme a v průběhu září bude spuštěna. Podnikáme veškeré kroky k tomu, abychom termíny dodrželi,“ uvedl mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák. K zastávce pak povede nový chodník, blízko bude přechod pro chodce se semafory.

Trolejbusové liny 4 a 5, a také autobusová číslo 46 pojedou od června místo autobusů linek 34, 35 a 36. Ve Štípě bude na trolejbusovou linku 4 navazovat nová autobusová linka 46 do Velíkové. Linka 4 se bude lišit od linky 5 pouze směrem jízdy v Kostelci a Štípě. Zatímco čtyřka pojede ve směru zastávek Kostelec-U Řadovek, Štípa-škola, a dále až po Kostelec-U Pomníku, linka číslo 5 bude projíždět uvedené zastávky v opačném pořadí.

V místě, kde budou od června bateriové trolejbusy na Vršavě - Januštici zastavovat, nechá město udělat zatím provizorní přechod na znamení, tedy s červeným tlačítkem pro chodce. Půjde ale o provizorní řešení, do vybudování nové zastávky na točně Vršava.

Dopravní společnost pro tyto změny nakoupila čtyřdveřové klimatizované trolejbusy za čtyři-a-devadesát milionů korun.  Pořídila celkem sedm bateriových vozů, v drtivě většině díky evropské dotaci.  Výkonné trakční baterie umožňují opakovanou jízdu na vzdálenost až dvanácti kilometrů mimo trolejové vedení a následné dobíjení baterií, když se trolejbus opět vrátí pod trolej. I přes odklad spuštění nových linek se lidé novými trolejbusy již vozí na stávajících linkách. „My na nich zaškolujeme řidiče. Takže v současné době jezdí v provozu. Provádíme tam zaškolování našich řidičů a zároveň jsme je pustili do takzvaného zkušebního provozu. Prvního června to spustíme,“ potvrdil ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň.

Nový bateriový trolejbus SOR ve zkušebním provozu s cestujícími
Spustit audio

Související