Před cestou na Šumavu je třeba mít v autě sněhové řetězy
Řidiči, kteří jedou za lyžováním do hor, se často dostanou do poloh, kde i na silnicích leží souvislá vrstva sněhu. Pak musí zvážit, zda na kola navléct sněhové řetězy.
Zimní výbava má lidem pomoct v úsecích, které silničáři nesolí, ale jen prohrnují a sypou drtí. Vrstva sněhu na silnici tam může mít několik desítek centimetrů. Kola často podkluzují a nedrží tak dobře směr.
„Pokud se vydáváte do výše položených oblastí a nemáte zkušenosti s jízdou na sněhu, je třeba použít zimní výbavu včas. To znamená řetězy nasadit před jízdou do kopce, ne až v momentě, kdy je auto nepojízdné, a samozřejmě jet opatrně,“ zdůrazňuje Adam Diviš, šéf strážců Národního parku Šumava.
Například kolem Kvildy a Borových Lad leží na silnicích ujetá vrstva sněhu a někdy jen led. Starostka Borových Lad Jana Hrazánková ale nevidí časté používání sněhových řetězů ráda. „Řetězy nám ty cesty, které jsou teď už opravdu slušně upravené, spíš ničí,“ říká.
„Místního člověka s řetězy jsem tady ještě neviděla, takže já bych byla ráda, kdyby každý turista, který k nám přijede, spíše dbal té opatrnosti, protože vjíždí na horské komunikace, ale řetězy považuji za zbytečnost,“ dodává.
Na silnicích letos potkáte víc policistů. Snaží se zvrátit neradostné statistiky dopravní nehodovosti
Jako kdyby zmizely dvě plné školní třídy. Tolik životů si vyžádaly dopravní nehody za loňský rok v jižních Čechách. V celorepublikovém žebříčku se Jihočeský kraj dělí o druhou a třetí příčku s krajem Jihomoravským.
Jak vysvětluje jihočeský koordinátor BESIPU Václav Kovář, řetězy se do sněhu zakousnout musí, aby fungovaly. „Tím narušením vrstvy se vozidlo pohybuje bezpečněji, nedostává se tolik do skluzu, a to je podstata použití sněhových řetězů,“ popisuje.
Pokud se řidič spolehne jen na zimní pneumatiky, je potřeba mít je v dobré kondici. „Pneumatika minimálně čtyři, šest, spíš osm milimetrů, aby byla účinná,“ připomíná provozovatel jednoho z českobudějovických autobazarů Petr Dobeš.
„Pokud tam nejsou vyloženě extrémní podmínky, mám na mysli třeba extrémní stoupání a klesání, zimní pneumatika by měla pro jízdu po takovém terénu dostačovat,“ doplňuje koordinátor BESIPU Václav Kovář.
Se sněhovými řetězy nesmí auta jezdit po holém asfaltu. A rychlost na sněhu nesmí překročit 50 kilometrů v hodině.
Související
-
Ve vyšších polohách Šumavy leží na silnicích ujetý sníh
Desítky dopravních nehod řešili od pondělního rána dopravní policisté na jihočeských silnicích. Důvodem je neustávající sněžení a ráno a dopoledne také námraza.
-
Na namrzlých a zasněžených silnicích hrozí smyk. Zpomalte, zní hlavní rada odborníků
Zimní počasí s sebou přináší zasněžené, namrzlé nebo třeba jen kluzké silnice. Pro řidiče to může znamenat nebezpečí smyku, hlavně pokud musí prudce zabrzdit.
-
Dneska lidé jezdí na motorce spíš kvůli image, a to je základní chyba, říká instruktor
Loni řešili policisté v jižních Čechách 156 hlášených nehod motorkářů. Šest lidí zemřelo, 34 skončilo v nemocnicích s těžkým zraněním, 125 odešlo s lehkým zraněním.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Martínkovi se daří dobře. ‚Rozpovídal se, pase koníčky, má radost ze života,‘ oznámila jeho rodina
-
Speciál: Do eurovoleb zbývá měsíc. Kdo kandiduje, specifika kampaně a co na to mladí
-
To nebyly mrazy, ale přírodní katastrofa. Na pomoci ovocnářům se má podílet Unie, soudí ministr Výborný
-
V jižních Čechách bylo asi vidět gustnado. Jev podobný tornádu zvládne odnést i zahradní trampolínu