Na hlavním nádraží v Brně je opravené levé křídlo s obchody. Proměny se dočká i podchod

V Brně je ode dneška otevřené levé křídlo hlavní nádraží budovy. Rekonstrukce tam oficiálně skončila posledního listopadu. Kromě rychlého občerstvení je tam přístupný i supermarket, příští rok ještě přibude kavárna ve skleněné přístavbě. Modernizace přestupního uzlu tím ale nekončí. V plánu magistrátu je příští rok zvelebit podchod.

Příští rok čeká dělníky pravé křídlo. Tam už se nepočítá s občerstvením, ale například s prodejem knih, lékarnou nebo optikou. Hlavní nádraží v Brně patří Českým drahám. Ty ho dlouhodobě pronajaly firmě Brno New Station Development. Šéf této firmy Ivo Vrzal řekl, že rekonstrukci pravého křídla a taky prvního nástupiště přiléhajícího k budově má být definitivně hotová příští rok. Uvedl, že pravé křídlo budovy bude modernější a úhlednější, než současná přístavba, kterou přirovnal ke stylu osmdesátých let.

Podle Vrzala není projekt nijak omezený soudním sporem o jeden z prostorů v pravém křídle, který vedou České dráhy s jedním z podnikatelů. A na rekonstrukci podle něj nemá mít vliv ani nedávný prodej sousední budovy České pošty do soukromých rukou.

Jaké jsou plány s podchodem?

Příští rok je v plánu rekonstrukce první části podchodu, který spojuje tramvajové zastávky a obchodní domy v Úzké ulici. Kancelář architekta města Brna zveřejnila návrh nové podoby.

Podchod má být světlejší a přehlednější tak, aby se návštěvník Brna rychle zorientoval, kudy má jít na tramvaj nebo kudy na které nástupiště. Hlavní městský architekt Michal Sedláček řekl, že stánky s jídlem nebo zbožím budou pouze na jedné straně podchodu, potlačené budou taky reklamy a vizuální smog. Prostor pro obchůdky bude ve směru od obchodního centra k tramvajím po levé straně. Po rekonstrukci má být v podchodu stejné množství prodejních ploch jako nyní.

Náměstek primátorky Petr Hladík z KDU-ČSL řekl, že současní trhovci už výpověď dostali, prostor musí opustit nejpozději do konce tohoto roku. Od 1. ledna už tam být nesmí, aby mohla začít postupná rekonstrukce. Ta se bude nejprve týkat hlavního průchodu pod železničními kolejemi, toho takzvaného tunýlku. S těmito opravami se má začít už příští rok, vyjdou na desítky milionů korun, další etapy budou následovat.

Spojené to je i s úpravou přednádražního prostoru. Podle Hladíka by podél tramvají vůbec neměla jezdit auta, zcela by se měly změnit přístupy na nástupiště z podchodu, anebo by z prostoru měla zmizet zábradlí, to ale bude úkolem především pro nové vedení Brna po příštích podzimích volbách.

Majetkové vztahy

Hlavní nádraží a jeho těsné okolí má víc majitelů, může Brno takové změny dělat? V podchodu ano, protože loni město vyhrálo soudní spor o to, komu podchod patří. Je definitivní, že je města.

Výpravní budova ale patří Českým drahám, které je pronajímají, prostory tam má i Správa železnic, na jejíchž pozemcích stojí původní myší díra, a v hlavním podchodu je taky jeden z obchodů, do kterého se vstupuje po schodech nahoru na parcelu Českých drah, takže ani na jeho provoz nemá magistrát vliv.

V minulých dnech se objevila iniciativa lidí na zachování současných stánků, magistrát proto počítá s tím, že se stánkaři budou výpovědím právně bránit. Záviset to bude i na tom, jaké budou představy magistrátu o sortimentu, který by měli prodejci v podchodu nabízet, o tom politici rozhodnou příští týden.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související